Den 24-åriga kvinnan besökte, ringde och skickade textmeddelanden till en man trots att han hade sagt att han inte ville ha någon kontakt med henne.
Kvinnan fortsatte dock att ta kontakt även efter det att hon hade belagts med kontaktförbud. Hon åtalades därför vid Östersunds tingsrätt.
Tingsrätten konstaterade att kvinnan hade gjort sig skyldig till flera fall av ofredande och skadegörelse. Åtalet för överträdelse av kontaktförbud ogillades dock till följd av kvinnans uppgifter inte hade motbevisats. Uppgifterna gick ut på att det under den aktuella tidsperioden hade varit fråga om ett ömsesidigt förfarande och att hon och mannen hade haft ett sexuellt förhållande.
Kvinnan dömdes slutligen för olaga förföljelse och ringa misshandel till skyddstillsyn.
Hovrätten för nedre Norrland slår nu fast att mannen visserligen har uppmanat kvinnan att sluta kontakta honom men att han också på eget initiativ besökt, skickat textmeddelanden och haft en fortsatt sexuell relation med henne. Man anser därför att det är svårt att anse att kvinnans samlade handlingar skulle kunna betraktas som förföljelse.
Hovrätten ändrar därför tingsrättens dom och dömer kvinnan enbart för ofredande och skadegörelse till 80 dagsböter på totalt 4 000 kronor.
Foto: Janerik Henriksson/Scanpix