Hoppa till innehåll
plus | Ingår i Dagens Juridik plus

Män mellan 17 och 37 år åtalas för gruppvåldtäkt – ”de har med våld och hot tvingat henne”



Rådhuset

Tre personer i åldrarna 17-37 år åtalas vid Stockholms tingsrätt för att vid flera tillfällen under en natt ha våldtagit en kvinna.

 

Händelsen inträffade natten mot den 7 december förra året i en lägenhet på Södermalm i centrala Stockholm.

– Jag bedömer våldtäkten som grov eftersom det är flera personer som samtidigt eller i nära anslutning till varandra genom våld och hot tvingat till sig samlag av målsäganden, säger kammaråklagare Olof Calmvik vid City Åklagarkammare Stockholm.

Två av männen åtalas även för sexuellt ofredande för att ha ofredat målsägandens vän vid samma tillfälle.

Rättegången i Stockholms tingsrätt inleds inom två veckor.

 

 

Foto: Stefan Wahlberg

 

Annons

Dagens Juridik Pro

Powered by Lexnova

Allt du behöver för juridisk analys: nyheter, rättsfall, expertkommentarer, video och AI-stöd – i ett professionellt abonnemang.

Få Tillgång

Event & nätverk

Se alla event
Annons