Tre personer i åldrarna 17-37 år åtalas vid Stockholms tingsrätt för att vid flera tillfällen under en natt ha våldtagit en kvinna.
Händelsen inträffade natten mot den 7 december förra året i en lägenhet på Södermalm i centrala Stockholm.
– Jag bedömer våldtäkten som grov eftersom det är flera personer som samtidigt eller i nära anslutning till varandra genom våld och hot tvingat till sig samlag av målsäganden, säger kammaråklagare Olof Calmvik vid City Åklagarkammare Stockholm.
Två av männen åtalas även för sexuellt ofredande för att ha ofredat målsägandens vän vid samma tillfälle.
Rättegången i Stockholms tingsrätt inleds inom två veckor.
Foto: Stefan Wahlberg