Två män som i våras uträttade sina behov utomhus i centrala Uppsala fick sina domar under tisdagen. Det rapporterar Upsala Nya Tidning.
En av männen fälls för förargelseväckande beteende medan den andre frias.
Den ene av männen ska ha upptäckts av en polispatrull en kväll i mars. Han ska enligt polisen ha kissat mot en husvägg nära en uteservering medan flera personer passerade honom.
Mannen själv hävdar att han försökt dölja vad han höll på med men tingsrätten anser inte att det duger och han döms därför för förargelseväckande beteende. Påföljden blev 800 kronor i böter.
Den andre mannen ska ha upptäckts av en polispatrull då han ställt sig strax bakom patrullens polisbil. Mannen menar att bilen skyddat honom från att synas och att han dessutom stått delvis bakom en buske.
Domstolen anser att mannen försökt, så gott han har kunnat, att dölja sina förehavanden och han frias därför.
Foto: TT