Hoppa till innehåll
plus | Ingår i Dagens Juridik plus

Polisen anmäls till åklagare efter inspektion – avlyssnade mobiler utan tillstånd



Foto: Anders Wiklund/TT
Ladda ner handlingar

 

Det var Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden som uppmärksammade händelsen i samband med en inspektion.

I april 2013 hade polis och åklagare i Linköping fått rättens tillstånd att avlyssna två mobiltelefoner under en månad.

Åklagaren upphävde dock tillståndsbeslutet redan efter två veckor.

När Säkerhets- och integritetsskyddsnämnen kontrollerade polisens system visade det sig dock att polisens avlyssning hade pågått ytterligare ett dygn.

Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden anser att händelsen är så allvarlig att den anmäls till åklagare.

 

Endast för dig som prenumererar
Ladda ner handlingar
Annons

Dagens Juridik Pro

Powered by Lexnova

Allt du behöver för juridisk analys: nyheter, rättsfall, expertkommentarer, video och AI-stöd – i ett professionellt abonnemang.

Få Tillgång

Event & nätverk

Se alla event
Annons