Skip to content

Flygpassagerare vinner i hovrätten - Swiss ska betala skadestånd för SAS försening

Foto: Steffen Schmidt/TT och Gorm Kallestad/TT

När passageraren missade sitt anslutningsflyg till Stockholm bokade Swiss om honom till biljetter med SAS - en flight som också blev försenad. Tingsrätten ansåg inte att Swiss kunde hållas ansvarig för detta men nu slår hovrätten fast att avtalet mellan Swiss och passageraren går ut på att ta honom till Stockholm. Swiss ska därför ersätta mannen för SAS försening.

 

Det var i januari 2017 som mannen skulle flyga med Swiss från Venedig till Stockholm med mellanlandning i Zürich.

Den första flighten skulle ha anlänt till Zürich klockan 16.00 men blev nästan en och halv timme försenad. Mannen missade därför det anslutningsflyg som lyfte från Zürich mot Stockholm klockan 16.35.

Mer än tre timmar sen
Swiss bokade om mannen till en SAS-flight som skulle landa i Stockholm 21.50 men även denna blev försenad och mannen landade till slut i Stockholm mer än tre timmar efter den tid då han skulle ha landat enligt sina ursprungsbiljetter.

En försening på över tre timmar innebär normalt att man som flygresenär har rätt till förseningsersättning enligt EU:s så kallade flygpassagerarförordning - så länge förseningen inte är en direkt följd av "extraordinära omständigheter" som har legat helt utanför flygbolagets kontroll.

Swiss vägrade att betala varvid mannen stämde flygbolaget vid Attunda tingsrätt.

"Utanför Swiss kontroll"
Tingsrätten gick dock på Swiss linje och pekade på att flighten mellan Zürich och Stockholm hade utförts av ett annat flygbolag och att förseningen därför fick anses ligga helt utanför Swiss kontroll.

Mannen överklagade till Svea hovrätt som nu river upp tingsrättens dom och slår fast att Swiss i sin egenskap av "EG-lufttrafikföretag" som trafikerar svenska flygplatser omfattas av flygpassagerarförordningen och EU-domstolens praxis - även om Schweiz inte är med i EU.

Hovrätten pekar också på att mannens avtal med Swiss har inneburit att flygbolaget har haft ett ansvar för att ta mannen från Venedig till Stockholm. Det är också Swiss som har har haft beslutet om hur mannen skulle ta sig från Zürich till Stockholm i sin hand.

400 euro i ersättning
Swiss har därför varit ansvarigt även för den flygningen i förordningens mening - trots att det i praktiken är SAS som har orsakat själva förseningen.

Eftersom mannen anlänt till Stockholm mer än tre timmar efter ursprunglig tidtabell har han rätt till den ersättning som gäller för flygningar över 1 500 kilometer, nämligen 400 euro.

 

 

Gratis nyhetsbrev om rättsfall och juridik från Dagens Juridik - klicka här

 


  • Alt-texten
    Isak Bellman

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt