Skip to content

“Affärsjurister köper hela paketet”

Filip Solsjö
Filip Solsjö

Legalbuzz.se har sedan början av året publicerat detaljerade uppgifter om lönerna på de svenska affärsbyråerna. Sajtens grundare Filip Solsjö vill nu exportera konceptet till övriga Skandinavien.

25-årige Filip Solsjö startade Legalbuzz tillsammans med en programmerare och en tidigare arbetskamrat på en affärsjuridisk byrå. Med hjälp av ett nätverk av jurister har de kunnat publicera uppgifter om ingångslöner och lönestegringar på de större byråerna.

  - Den officiella sidan lanserades under första veckan i januari i år och sedan dess har personal- och marknadsavdelningarna på ett flertal byråer hört av sig med både positiv respons och konstruktiv kritik. De första dagarna hade vi cirka 3000 besökare och vi fick 200-300 mejl, berättar Filip.

 “Ingen skvallersida”

 - Vi började utveckla konceptet förra året i mitten av april. I England finns www.rollonfriday.com och i USA har man www.abovethelaw.com vilka är något mer skvallerbetonade sidor samtidigt som de också tillhandahåller liknande information som vi gör, förklarar Filip.

 Filip medger att de engelska och amerikanska hemsidorna i viss mån varit en inspirationskälla, men poängterar att Legalbuzz ska låta byråerna medverka. Vidare betonar Filip att avsikten inte är att skapa en skvallersajt, snarare att skapa en transparent marknad för jurister.

 “Think open! Think legalbuzz.se!”- vad menar ni egentligen?

 - Vår affärsidé går ut på att tänka öppet. Vi riktar oss till både juriststudenter och verksamma jurister. Just nu finns det ingen bekräftad information om exempelvis hur många timmar man jobbar på en byrå. Alla har rätt till att få veta detta och särskilt den som söker jobb måste kunna jämföra uppgifter, anser Filip.

Enligt Filip har legalbuzz potential att byggas upp till ett juristforum där också redan verksamma jurister ska kunna jämföra sina löner. Om byråerna behandlar anställda olika så måste byråerna kunna förklara detta. Det har spekulerats kring att vissa byråer betalar sina anställda i Sverige en lägre lön än i övriga Norden. Filip uppger sig inte ha bekräftade uppgifter på det men han anser att om så är fallet bör det offentliggöras.

 “Affärsjurister köper hela paketet”

Legalbuzz lägger stor vikt vid byråernas kultur. Information om tillgång till gym, friskvård och hur semestern är uppdelad ska vara lättillgänglig. Den som söker jobb kan också tänkas vara intresserad av att veta om man jobbar i egna kontor eller om man istället valt en open office-lösning.

 - Vi vill ge en så rättvis bild  som möjligt av hur det är att jobba på någon av de största advokatbyråerna. Affärsjuristerna idag har köpt hela paketet, men vi vill att det ska vara allmänt känt vilka uppoffringar men också vilka fördelar som ett jobb på en specifik byrå innebär, menar Filip.

Vad innebär Legalbuzz för byråerna?

 - Jag ser inga problem på den punkten. Alla byråer har ett intresse av det här eftersom det är viktigt att deras arbetsplats är attraktiv. Samtidigt hjälper vi dem att presentera sig själva och genom att hålla information lättillgänglig så ökar möjligheten till en bättre matchning för både arbetsgivare och arbetstagare.

Legalbuzz befinner sig fortfarande på utvecklingsstadiet - men Filip hoppas att sidan i framtiden även ska omfatta domstolar och andra juristtäta branscher.

- Vi vill också gärna expandera i andra skandinaviska länder eftersom samma problematik finns där, säger Filip.

  • Cassandra Hindström

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt