Publicerat av Roschier den 1 juli, 2019

Roschier representerade BillerudKorsnäs i försäljningen av majoriteten av aktierna i Bergvik Skog Öst till AMF

BillerudKorsnäs säljer 89,9 procent av aktierna i Bergvik Skog Öst till AMF Pensionsförsäkring AB. Roschier har biträtt BillerudKorsnäs i transaktionen.

BillerudKorsnäs säljer 89,9 procent av Bergvik Skog Öst AB för ett pris som motsvarar ett bolagsvärde om SEK 12,2 miljarder på skuldfri basis.

I samband med transaktionen har Bergvik Skog Öst och BillerudKorsnäs ingått ett 15-årigt avtal avseende försäljning av virke, varigenom BillerudKorsnäs blir ensam köpare av virkesvolymerna från Bergvik Skog Östs marker, vilket motsvarar ungefär en tiondel av BillerudKorsnäs totala virkesförsörjning.

Transaktionen är villkorad av godkännande från Konkurrensverket och förväntas slutföras under det tredje kvartalet 2019.

Roschiers team bestod huvudsakligen av Björn Winström, Markus Olsson, Marcus Hedén, John Ersson och Malou Scherlin.