Översikt


Hittar du inte vad du letar efter? Klicka här för att söka.
Business
Publicerad: 2021-03-25 17:25

Wistrands mp om nya utmaningarna: ”Kartan har ritats om”

Foto: Wistrand

Fredrik Råsberg: ”Digitaliseringen har gjort världen mindre platsbunden och mer flexibel”.

Fredrik Råsberg, managing partner för advokatbyrån Wistrand i Stockholm, är för egen del specialiserad på finansierings- och fastighetsjuridik. Han konstaterar att marknaden för fastighetstraksaktioner stannade av när pandemin bröt ut i mars 2020.
– Men transaktionsmarknaden återhämtade sig snabbt och efter sommarmånaderna upplevde vi ett uppdämt transaktionsbehov. Sammantaget blev 2020 ett bra transaktionsår för oss med höga volymer, säger Fredrik Råsberg.

Hur tror du att transaktionsmarknaden utvecklas under det kommande året?
– Om inget exceptionellt händer igen så tror jag att den kommer att hålla i sig och förbli bra året ut.

 

"De digitala lösningar som växt fram under pandemin är här för att stanna"

Hur har ni påverkats av pandemin?
– Pandemin har skyndat på digitalisering och vi har hittat nya former att kommunicera och arbeta med både medarbetare och klienter. Den uteblivna vardagliga kontakten med medarbetarna ställer större krav på kommunikationen från ledning ut i organisationen. Ur ett ekonomiskt perspektiv har byrån inte påverkats negativt utan omsättningen ligger i linje med tidigare år.

Hur tror du att kraven från klienterna kommer att påverkas av den här tiden?
– Jag tror att de digitala lösningar som växt fram under pandemin är här för att stanna och det förväntar sig även våra klienter. Digitaliseringen har gjort världen mindre platsbunden och mer flexibel. Våra klienter kommer förutsätta att vi kan erbjuda högkvalitativ infrastruktur med digitala lösningar oavsett var vi arbetar ifrån.

 

"Kartan har ritats om nu när det personliga mötet ersatts med att ses över länk"

Vilka blir de största utmaningarna för advokatbranschen efter pandemin? Och vilka kommer att vara de största för er del?
– På ett sätt har vi kommit mycket närmare våra klienter och potentiella klienter tack vare digitaliseringen, kartan har ritats om nu när det personliga mötet ersatts med att ses över länk.
– Branschens utmaningar generellt kommer troligtvis vara på organisatorisk nivå i hur vi ska bedriva en effektiv verksamhet som uppfyller både klienters och medarbetares krav och förväntningar. Den största utmaningen för Wistrands del kommer vara att bygga upp en väl fungerande organisation när många medarbetare kommer att jobba hemifrån och att säkerställa en god arbetsmiljö för hemmaarbete.


Dela sidan:
Skriv ut: