Översikt


Hittar du inte vad du letar efter? Klicka här för att söka.
Business
Publicerad: 2020-06-25 19:48

”Man måste börja driva advokatbyråer som normala företag”

Gottlieb.

Fondias förre Sverige-vd: ”Branschen måst anamma förändring i stället för att hålla fast vid det traditionella”.

Efter tre år som vd för uppstickarbyrån Fondias verksamhet i Sverige så lämnade Niclas Gottlieb för ett år sedan juristbranschen. Med en bakgrund inom bland annat fastighetsbranschen hade han innan dess arbetat med affärsutveckling på advokatbyrån MAQS. Nu driver han egen rådgivningsverksamhet men följer utvecklingen inom juristbranschen med intresse.
– Coronakrisen har förändrat världen, branschen och människan i grunden och helt nya spelregler har uppstått. Återigen uppstår ett tillfälle att anamma förändring istället för att hålla sig fast vid det traditionella. För att lyckas med detta måste advokatbyråerna bredda sin kompetens utanför juridiken och tillåta ett fräscht utifrån och in-perspektiv, säger Niclas Gottlieb.

"Nu gäller det att visa kunderna att man förstår deras situation"

– Men om man ska lyckas rekrytera denna icke-juridiska kompetens på högsta nivån, och sedan behålla den, så måste man börja driva advokatbyråerna som normala företag. Vissa advokatbyråer jag har talat med säger att de själva inte har drabbats så hårt, kanske slagit cirka 5-15 procent på omsättningen jämfört med budget. Men deras kunder har definitivt drabbats och i de flesta fall mycket hårt. Nu gäller det att visa kunderna att man förstår deras situation och att man förändras med dem och anpassar sig efter dem. Inte tvärtom.

Kommer aktörerna att ta den chans till förändring de nu har fått?
– Förändringen i branschen har redan pågått i flera år, om än med små steg. Så bollen är redan i rullning. Coronakrisen kommer att få ännu fler advokatbyråer att sätta igång sitt förändringsarbete. Samtidigt tror jag att förändringen kommer vara ganska trögrörlig och gå långsammare än vad man som kund skulle önska. Flera advokatbyråer kommer tyvärr inte ta chansen till förändring och riskerar att stå kvar medan de andra utvecklas vidare. Att branschen kommer förändras kraftigt över tid är helt klart.

"Att förändra hela branschen kan vara en för stor utmaning för den enskilde"

Vilket är det viktigaste råd du kan ge till en managing partner på en advokatbyrå?
– Att förändra hela branschen eller advokatsamfundet kan vara en för stor utmaning för den enskilde, men se åtminstone till att påbörja förändringen själv. För att göra detta krävs specialistkompetenser som inte har med juridik att göra, säger Niclas Gottlieb.
– Man måste avsätta en förändringsbudget och våga ta in experter utifrån, och då våga lyssna på dem och genomföra de förändringar som rekommenderas.
– Det räcker inte heller med en engångsinsats, utan förändringsarbete är något löpande som förändras över tid. Varför inte börja med ett externt advisory board för att kompensera den uteblivna icke-juridiska kompetensen i styrelsen och ledningsgruppen?

Inom vilka branscher arbetar du som rådgivare?
– Just nu jobbar jag med performance management där vi tar medarbetarna från att vara nöjda till inspirerade på sin arbetsplats. En inspirerad medarbetare är faktiskt mer än dubbelt så produktiv som en nöjd medarbetare. Att transformera anställda och företag från nöjd till inspirerad är fullt möjligt, men det kräver specialistkompetenser och vilja att förändras.

"För att lyckas skapade vi en helt unik kultur"

Med ett års perspektiv, vilken av dina insatser inom den juridiska konsultbranschen är du mest stolt över?
– Fondia är unikt, både för de anställda och för sina kunder, då man etablerade sig som ett tredje alternativ vid sidan av advokatbyråer och bolagsjurister. Genom den positionen kunde man skapa en mer nära och anpassad rådgivning till varje enskild kund, utan att det kostade skjortan. Vi kunde också erbjuda juristerna en ny karriärmöjlighet och möjlighet att få vara konsulterande ”bolagsjurist” på flera olika bolag. På tre år växte vi med cirka tusen procent vad gäller antal anställda, antal kunder och omsättning. För att lyckas skapade vi en helt unik kultur och jobbade som ett team med kollektivet först.

Vad ser du som ditt största misstag?
– Att inte ta längre tid på mig och finna andrum för att fullt ut njuta av resan. Det är lätt att man fokuserar så hårt att man inte hinner med allt det viktiga runt omkring och utanför jobbet som ger en energi och glädje.


Dela sidan:
Skriv ut: