Översikt


Hittar du inte vad du letar efter? Klicka här för att söka.
Porträtt
Publicerad: 2021-08-30 09:03

Kommer från reklambranschen – tar över advokatbyrå: ”Mer likt än man tror”

Victor Joersjö ny COO på Magnusson: ”Advokatbranschen bubblar av möjligheter och vilja till förändring”.

Victor Joersjö är sedan i mars ny COO, chief operating officer, på advokatfirman Magnusson i Stockholm. Han har en bakgrund inom reklambranschen och var innan dess CMO, chief marketing officer, på byrån.

Du har ju en annorlunda bakgrund för att leda en advokatbyrå. På vilka sätt är detta en fördel?
– Advokatbranschen och reklambranschen är mer lika än man tror, det ser väldigt likt ut organisatoriskt inte minst när det kommer till att ägarna är aktiva i det dagliga arbetet tillsammans med medarbetarna. Men även affären har många likheter, säger Victor Joersjö.

Victor Joersjö

Namn Victor Joersjö

Aktuell Ny COO på advokatfirman Magnussons kontor i Stockholm.

"Advokatbranschen är mycket mjukare än jag trodde"

– Fördelar jag tar med mig från att jobbat i en kreativ miljö i många år är att våga tänka och testa nytt, något som hjälper oss att kunna skapa en bättre arbetsplats. Vi på Magnusson har som mål att bli branschens mest attraktiva arbetsgivare och då kan vi inte tänka att det som funkat tidigare även kommer fungera i framtiden utan behöver utmana oss själva hela tiden, vilket vi också gör.

Hur uppfattar du advokatbranschen?
– Det finns många fördomar om branschen som är förlegade, jag hade några själv när jag började jobba på Magnusson i februari 2020. Jag märkte snabbt att de inte alls stämde. Det är till exempel mycket mjukare än vad jag trodde, den närhet till skratt som jag upplever varje dag på Magnusson trodde jag tidigare inte fanns i advokatvärlden.
– Jag uppfattar också att advokatbranschen bubblar av möjligheter och vilja till förändring, mycket har hänt på väldigt kort tid och utvecklingen inom digitalisering kommer fortsätta i högt tempo. Pandemin har verkligen visat att advokatbranschen kan vara snabbfotad och anpassningsbar till nya arbetssätt som jag tror kommer möjliggöra många spännande förändringar framöver.

 

"Utmaningen är väl att inte implementera teknik för dess egen skull, utan att tekniken och affärsmodellen går hand i hand."

Vilka är branschens viktigaste framtida utmaningar?
– Branschen behöver fortsätta att utvecklas digitalt och tekniskt för att kunna hitta nya lösningar till klienterna. På Magnusson har vi sett positiva effekter av vår digitalisering och våra klienter uppmuntrar även till det vilket gör att vi kan utvecklas ihop. Samtidigt möjliggör tekniken att våra anställda får större frihet utan att det påverkar leveranser och kvalitet. Utmaningen är väl att inte implementera teknik för dess egen skull, utan att tekniken och affärsmodellen går hand i hand.
– Digitaliseringen innebär t.ex. att den klassiska advokatbyråpyramiden, med många biträdande jurister som utför enklare juridiska uppgifter under ledning av ett fåtal delägare, kan komma att förändras när enklare arbetsuppgifter kan skötas av olika tekniska lösningar. Detta tror jag kommer vara en viktig utmaning i framtiden.

Hur har ni påverkats av pandemin?
– Precis som för alla andra kom pandemin som en chock och hur det utvecklades och spred sig i raketfart kunde vi verkligen inte se framför oss. Detta ledde såklart till krav att följa utvecklingen dagligen och att vara snabba på att anpassa oss, vilket jag tycker vi har klarat av galant på Magnusson. Våra medarbetare har gjort ett fantastiskt jobb att ställa om till ett nytt arbetssätt utan att tappa kvalitet eller fart, och våra klienter har varit lika snabba med att ställa om och samarbeta på ett nytt sätt. Så arbetsmässigt har vi på Magnusson inte påverkats mycket av pandemin. Men vi saknar såklart att träffa varandra på kontoret, hur duktiga vi än blir på digitala möten och event så kan det aldrig bli det goa snacket vid kaffemaskinen.

 

"Finns för tillfället inte några diskussioner att skaffa en permanent närvaro i Polen,"

Hur har Stockholmskontoret påverkats, jämfört med era övriga kontor?
– Våra kontor i Stockholm och Göteborg har påverkats precis lika. Vi beslutade snabbt att följa de rekommendationer som ges och det gäller båda kontoren. Den tråkigaste biten för oss har varit att inte kunna träffas alla och hitta på roliga saker tillsammans, som AWs, yoga, biokväll med pizza och vin eller annat kul, något som alltid har varit viktigt för Magnusson.
– Internationellt har det sett annorlunda ut där de flesta länder där vi finns har stängt ner helt, vilket egentligen inte påverkat affären även om det har varit tuffare för våra internationella kollegor som stundvis blivit väldigt isolerade. Däremot har pandemin fört med sig en positiv effekt just i kontakten mellan alla länder där nya digitala samarbetsverktyg fört oss väldigt nära varandra.

För två år sedan lämnade medarbetarna på Magnussons kontor i Warszawa byrån.
Har ni övergett planerna på att skaffa en ny permanent närvaro i Polen?
– Vi står på en fin internationell plattform och har en unik täckning av den nordiska marknaden och det är i Norden och Sverige vårt fokus på varumärke och synlighet ligger främst.
– Den geografiska täckning Magnusson har i Norden och Baltikum och de fokusområden vi erbjuder ger ett mycket starkt klienterbjudande. Detta gör att det för tillfället inte finns några diskussioner att skaffa en permanent närvaro i Polen, vi har i stället valt att ha nära samarbetspartners i landet.


Dela sidan:
Skriv ut:

Taggar: