Översikt


Hittar du inte vad du letar efter? Klicka här för att söka.
Business
Publicerad: 2020-03-14 07:50

Klienterna om byråernas prismodeller: ”Triggar onödigt merarbete”

Illustrationsbild. Foto Fredrik Persson/TT

”Informera tydligt om vad som kostar – ta inte betalt för att lyfta luren”.

 

Undersökningen Klientbarometern, som genomfördes av Legally yours tidigare i vinter, har besvarats av 414 inköpare av affärsjuridiska tjänster, från både privat och offentlig sektor. De svarande är chefs- och bolagsjurister, vd:ar, ekonomi- och HR-chefer.

De svarande fick frågan ”Hur skulle du önska att prissättningen på juridisk rådgivning såg ut?” samt möjligheten att välja upp till tre föreslagna alternativ.

Mer än hälften av de svarande – 53 procent – säger att de föredrar en ”kombination mellan fast och rörligt pris”.

Alternativen ”ramavtal” och ”takpris” samlade 25 procent vardera.

De deltagare som lämnat fritextsvar efterlyser konsulter som kan ge en ”tydlig prisbild”. Flera upplever behov av ”prestationsbaserad belöning”.

”Tyvärr triggar timpris ett onödigt merarbete”, utvecklar en av de svarande.

”Informera tydligt om vad som kostar – ta inte betalt för att lyfta luren”, skriver en annan.

 

 

Mer än hälften av de svarande - 53 procent - säger att de föredrar en ”kombination mellan fast och rörligt pris”

Hur skulle du önska att prissättningen på juridisk rådgivning såg ut?

En kombination mellan fast pris och rörligt pris                       53%

Ramavtal          25%

Takpris              25%

Fast pris            21%

Volymbaserad rabatt                18%

Rörligt pris        15%

Paketpris           12%

Contingency fee/Provision      4%

Källa: Klientbarometern


Dela sidan:
Skriv ut:

Taggar: