Översikt


Hittar du inte vad du letar efter? Klicka här för att söka.
Business
Publicerad: 2020-01-14 08:52

Krönika: ”Juristbranschen måste förstå tekniken – och förebygga gråzoner”

Illustrationsbild Foto Annika af Klercker / SvD / SCANPIX

Linn Alfredsson: Var möts den tekniska utvecklingen och juridiken i gränslandet mellan konsumenters rättigheter och företagets utveckling av en anpassad kundupplevelse?

 

I takt med att nya teknologier utvecklas allt fortare går det att se en parallell utveckling där AI, blockchain och andra spännande teknologier kan få en stor påverkan inom modeindustrin. Under de senaste åren har vi kunnat följa modevaruhus och detaljhandlare som anpassat sin verksamhet till en ”digitaliserad”, ”omnikanal” och ”webbaserad” lösning för att sälja och möta kunden i alla kanaler.

AI är den senaste trenden där många detaljhandlare och varumärken försöker implementera nya typer av lösningar för att automatisera sin verksamhet i olika led. Några exempel på detta är: Amazons Echo Look App  som är en assistent i telefonen som ger individualiserade stylingtips; Volumental som revolutionerat skobranschen med sina 3D printade skor med hjälp av AI-teknik; Zara’s virtuella provrum med interaktiva speglar som hjälper kunder i provhytten; L’Oréal’s sminkapp där användaren genom att skanna sitt ansikte får rekommendationer för sin hudton utan att behöva prova sminket på huden; samt EON som genom RFID (radio frequency identification) teknik ska möjliggöra att kläder genom en digital tråd upplyser konsumenter om hållbarheten kring klädbranschen.

 

 

Linn Alfredsson

Linn Alfredsson, Associate i IP&Tech gruppen hos Hannes Snellman skriver om hur jurister ska tackla den digitala utvecklingen från ett juridiskt perspektiv.

Linn är initiativtagare till Tech Academy, med ett stort intresse för tech och retail. Hon har även juridisk examen från både Sverige och USA.

 

 

För att kunna se resultat av AI behöver den underliggande algoritmen som tränas upp genom genererad data få utrymme att utvecklas.

AI har också blivit ett trendord inom modebranschen, speciellt inom e-handel och för att spåra kunders köpbeteende i olika säljkanaler. Potentialen av AI och nya tekniska lösningar är stor när det kommer till att kartlägga kommande trender, kapacitetsplanering för lagerhantering och logistik, marknadsföring samt automatisering av produktion och leveranser. Konsumenter upplever redan idag en stor skillnad när de handlar online genom en alltmer personifierad kundresa där reklam riktas kring föremål man tidigare visat intresse för och där on-demand leveranser och ”click-and-collect” finns i bredare utsträckning än för bara ett par år sedan.

Enligt en artikel publicerad av Salesforce använder ca 25 procent av alla detaljhandlare någon form av AI-verktyg redan idag. Siffran väntas öka till ca 70 procent inom två år.  AI kommer alltså definitivt fortsätta att  förändra och förbättra kundupplevelsen men frågan är om detaljhandlare är beredda på de eventuella legala konsekvenserna som kan lyftas framöver gällande kunddata/integritet, etik och teknik. Som jurister måste vi förstå den ständigt föränderliga tekniska utvecklingen och de legala risker detta medför i olika sammanhang. Var möts den tekniska utvecklingen och juridiken i gränslandet mellan konsumenters rättigheter och företagets utveckling av en anpassad kundupplevelse? För att kunna se resultat av AI behöver den underliggande algoritmen som tränas upp genom genererad data få utrymme att utvecklas. Här uppstår en tydlig risk för två potentiellt motstridande intressen: (1) insamlingen av data som gör AI-algoritmen starkare och mer anpassad efter behoven för säljaren och (2) säkerhet för individens personuppgifter och hanteringen av dessa.

 

 

 

 

Med de nya innovativa lösningarna är det en sak som är säker – juristbranschen måste förstå tekniken

Användningen av nya tekniker och hanteringen av data som samlas in och genereras från alla kanaler kommer att vara två komponenter som blir allt viktigare för företagen att se över – framförallt för globala aktörer. Att möta behovet av unika kundupplevelser och samtidigt kunna kommunicera med dagens medvetna konsumenter om etik och hantering av personuppgifter samt att kunna uppnå s.k. ”consumer trust” blir för många en stor utmaning. Extra viktigt är att kommunikationen mot kunden är korrekt och transparent. Från ett konsumentperspektiv blir personuppgifter och hantering av personlig data alltså otroligt betydelsefull i samband med hur globala brands använder sig av ny teknik för att samla och spåra köpbeteende och därigenom driva försäljning.

Med de nya innovativa lösningarna är det en sak som är säker – juristbranschen måste förstå tekniken och kunna arbeta aktivt för att förebygga oklarheter och gråzoner från ett konsumentperspektiv. Hänsyn till de legala aspekterna är en förutsättning för en lyckad implementation av innovativa lösningar inom alla branscher, inte minst de som berör produkter riktat till konsumenter.

Sammanfattningsvis kan sägas att det onekligen finns en rad utmaningar för alla detaljhandlare i den digitala utvecklingen. Det som blir extremt viktigt är att hitta den gyllene medelvägen för att möta framtidens mer medvetna kunder där de förväntar sig skräddasydda lösningar utan avkall på integritet, etik och transparens.

 


Dela sidan:
Skriv ut:

Taggar: