Översikt


Hittar du inte vad du letar efter? Klicka här för att söka.
Business
Publicerad: 2021-05-20 13:47

Foyen flyttar till större lokaler efter pandemin: ”Saknat känslan av sammanhang”

Foto: Foyen

Foyens vd om branschens stora utmaning: ”Delägare rör sig mellan byråer på ett sätt som varit närmast otänkbart.”

Advokatbyrån Foyen flyttar in i nya  lokaler högst upp i NK-huset i centrala Stockholm.

Berätta om beslutet att flytta till större lokaler i en tid när distansarbete har varit normen.
– Jag tror att viljan och möjligheten att arbeta på distans gör kontoret till en ännu viktigare arena, säger byråns vd Maria Wallenborg Ekdahl.
– Samtidigt har det under tiden med distansarbete blivit tydligt att vi saknar känslan av sammanhang och samhörighet i vardagen. Vi är många som längtar tillbaka till kollegor.

"Vi tror att arbetsplatsen kommer att vara en stor del av arbetsgivarvarumärket"

– Vi har skapat en fysisk miljö som stärker dessa känslor. En miljö med attraktiva och sociala ytor samt en funktionell, ergonomisk och trivsam arbetsplats. I vår typ av verksamhet är det viktigt med interaktion mellan medarbetarna och vi ser ett behov av att träffas och vara kreativa tillsammans och skapa relationer. Det gör oss till ännu bättre rådgivare. Därför har vi skapat en plats där man verkligen vill vara.
– Vi ser kontoret som en viktig arena för att berätta om företaget både internt och externt. Vi tror att arbetsplatsen kommer att vara en stor del av arbetsgivarvarumärket och kommer att ha betydelse när vi ska konkurrera om de bästa kandidaterna.

Foyen har fokus på bland annat bygg- och fastighetsbranschen, teknikintensiv industri samt gruv- och skogsnäringar. I Sverige finns totalt 95 medarbetare fördelade över fyra kontor. Maria Wallenborg Ekdahl säger att byrån anställt ”ett flertal” nya medarbetare under våren.

– Vi letar alltid efter talanger att rekrytera till våra kontor.

Vilka är advokatbranschens stora utmaningar efter pandemin?
– Rörligheten i branschen har varit stadigt ökande de senaste tjugo åren. De senaste tre-fyra åren har detta nått partnernivå där delägare rör sig mellan byråer på ett sätt som var i det närmaste otänkbart tidigare.
– En stor utmaning vi ser är att attrahera och behålla de unga talangerna men också att hålla ihop delägarkollektivet. För att göra det behöver vi satsa mer på att bygga teamkänsla och delaktighet. Det gör vi bland annat genom att skapa en samlingsplats för våra medarbetare där vi utöver att arbeta kan trivas och umgås tillsammans. Med några få undantag har advokatbranschen legat efter i det avseendet, jämfört med till exempel IT branschen.

 

"Jag tror och hoppas att det kommer att bli vanligare med en extern VD på byråer"

Fortfarande är det få advokatbyråer som tar in vd:ar utanför delägarkretsen. Tror du det kommer att bli vanligare framöver?
– Som extern VD på en advokatbyrå kan jag bidra med ett helikopterperspektiv samt erfarenheter från andra branscher. Jag kan medverka till att renodla advokatrollen till det specialistyrke det är genom att befria advokater från till exempel ledningsfrågor eller andra frågor som delägare tenderar att vilja vara med i. Jag tror och hoppas att det kommer att bli vanligare med en extern VD på byråer. En advokatverksamhet har mycket att vinna på att delägare fokuserar på den operativa verksamheten och lämnar övriga frågor till VD och affärsstödjande chefer.


Dela sidan:
Skriv ut:

Taggar: