
AG Advokat:s nye MP: ”Ska fortsätta vässa erbjudandet”

AG Advokats nye MP om nästa steg på tillväxtresan och om att som advokat betraktas som jobbig: ”Naturlig del av yrkesrollen”.
Johan Rosén, advokat och delägare på AG Advokat, blir ny managing partner på byrån från och med årsskiftet.
Vad ser du som din viktigaste uppgift?
– Jag har ju inte tillträtt som MP ännu och kan tänka mig att det kommer ta några månader på posten innan jag kommer bli så varm i kläderna att jag kan ge ett riktigt bra svar på den frågan, säger Johan Rosén.
– Men redan nu anar jag att jag kommer lägga stort fokus på att byrån ska ha en tydlig färdriktning, genom att kommunicera och följa upp att vi alla efterlever delägarnas fastslagna vision, strategi och affärsplan. Utan en sådan sammanhållande och vägvisande kompass riskerar en advokatbyrå att bestå av individer som jobbar för sin egen vinning och mot sina egna personliga mål, inte företagets, och en sådan byrå vill inte AG vara
– Jag tror också att det här är en förutsättning för att vi ska kunna behålla byråns härliga kultur och laganda, nu när vi växt så pass kraftigt de senaste 5-10 åren. När man är ett mindre företag sitter kulturen ofta i väggarna och alla kan prata med alla runt fikabordet, men när man växer kraftigt måste det jobbas mer aktivt och systematiskt för att skapa en bra företagskultur.
"Vid årsskiftet kommer vi förstärka vårt fastighetsteam ytterligare med en profilvärvning inom finansiering."
Byrån har växt under flera år – vad återstår att göra i det expansionsarbetet?
– Inte mycket, höll jag på att säga. Vi har inga planer på att utveckla vårt erbjudande utanför de juridiska tjänster som i vid bemärkelse efterfrågas av olika aktörer inom fastighets- och byggbranschen. Vi är en nu definitivt en fullservicebyrå inom denna nisch och upplever att just detta är vår styrka. Däremot vässar vi givetvis hela tiden vårt redan befintliga erbjudande, i takt med marknadens efterfrågan. Vid årsskiftet kommer vi till exempel att förstärka vårt fastighetsteam ytterligare med en profilvärvning inom finansiering.
Hur tror du marknaden kommer att ha utvecklats under den kommande tolvmånadersperioden?
– För segmentet entreprenad tror jag att den utveckling vi sett de senaste fem, sex åren med allt större tvister inom stora anläggningsprojekt kommer att fortsätta. Idag har vi 15-20 jurister som kontinuerligt är sysselsatta med den typen av tvister. Som en möjlig motreaktion på detta, alltså för att försöka undvika framtida tvister i komplexa bygg- och anläggningsprojekt, så tror jag att efterfrågan på framtagande av tydliga och väl genomtänkta skräddarsydda entreprenadavtal kommer öka ytterligare.
"Tillgången på pengar är god och aktiviteten på marknaden hög redan idag"
– För segmentet fastighet tror jag på en fortsatt hög aktivitet på transaktionsmarknaden, tillgången på pengar är god och aktiviteten på marknaden hög redan idag, men samtidigt tror jag att den fortfarande är på uppgående efter den ändå ganska begränsade nedgång som vi kunde märka av i våras till följd av corona.
Råder det i någon mån en coronakris på transaktionsmarknaden?
– Inte idag. Under våren kunde vi se en del projekt som pausades, men för vår del kompenserades detta mer än väl av en ökad efterfrågan på mer rådgivande och förebyggande tjänster inom verksamhetsområdet fastighet.
Planerar ni förändringar vad gäller personalstyrkan?
– Inga stora förändringar utan en fortsatt ganska kontrollerad tillväxt av personalstyrkan i takt med stabil ökad efterfrågan av våra tjänster från marknaden.
"Det är nog egentligen inte så påfrestande, däremot en ibland naturlig del av yrkesrollen"
2019 skrev Johan Rosén en krönika i branschtidningen Byggvärlden där han konstaterade att den klient som har en krävande och ”jobbig” advokat med all sannolikhet är ”lyckligt lottad”.
Kan det vid något tillfälle vara påfrestande att uppfattas som ”jobbig” i sin yrkesroll? Hur hanterar man i så fall det?
– Nja, det är nog egentligen inte så påfrestande, däremot en ibland naturlig del av yrkesrollen. Jag ska väl tillägga att vi har väldigt goda relationer och långvariga samarbeten med våra klienter, så min krönika var nog lite tillspetsad för att den skulle bli mer intressant. Skulle det ändå förekomma att klienten upplever att man är lite ”jobbig” så gäller det nog – som i alla mänskliga relationer – att vara inlyssnande, förtroendeskapande och kommunikativ för att komma vidare.