Översikt


Hittar du inte vad du letar efter? Klicka här för att söka.
Porträtt
Publicerad: 2020-09-25 09:40

Advokaten mångdubblade Cornelis arv: ”Har använt sunt förnuft”

Foto: Peter Johansson

Anders Pethrus om uppdraget: ”Om jag sitter i rätten och läser Dagens Industri undrar kollegorna om jag inte borde jobba i stället. ’Jag jobbar nu’, brukar jag svara”.

 

Stipendiet till Cornelis Vreeswijks minne har blivit ett av Sveriges absolut största musikpris, trots att den folkkäre trubaduren var utfattig och hårt skuldsatt vid sin död 1987. Förklaringen är framgångsrika investeringar, som genomförts av styrelsens ordförande Anders Pethrus, advokat knuten till Kriströms advokatbyrå.
Nuförtiden jobbar han mest med tvister, kombinerat med brottmål ”som är roliga”, men i mitten av 1980-talet blev Anders Pethrus trubadurens advokat. Han försvarade Cornelis i vad som skulle bli det sista brottmålet mot honom. Åtalspunkterna var rattonykterhet, vårdslöshet i trafik, allmänfarlig vårdslöshet.

– Det hade brunnit i Cornelis lägenhet. I samband med det hade man hittat två hagelgevär han en gång fått med sig från Norge. Eftersom det fanns risk för fängelsestraff tyckte Cornelis manager Silas Bäckström, mest ut ekonomisk synpunkt, att jag skulle kunna bli Cornelis övervakare, säger Anders Pethrus.

Anders Pethrus

Namn Anders Pethrus

Yrke  Advokat, ordförande i Stiftelsen Cornelis Vreeswijks mine.

Senast sedda film  Dokumentärserien om Maskeradligan. Jag försvarade ledaren Mats Rimdahl i samband med en rymning från Norrköpingsfängelset.

Senast lästa bok Året med 13 månader av Åsa Linderborg.

Allvarligaste brott du begått  Fortkörning

Favoritlag Hammarby

 

"Han behövde hjälp med att hitta en ny lägenhet och styra upp annat som hänt honom genom åren"

– Cornelis var en slarver. Han behövde hjälp med att hitta en ny lägenhet och styra upp annat som hänt honom genom åren. Det viktiga var att stå i dialog med honom i ekonomiska sammanhang, annat behövde han ju inte hjälp med.

Under några år hade Cornelis Vreeswijk varit mer eller mindre bortglömd av den större publiken. En period hade han varit bosatt i Danmark. Men på en Roskildefestival i mitten av 1980-talet vände lyckan.
– Då blev det succé och allt fler började upptäcka honom på nytt, säger Anders Pethrus.
Cornelis Vreeswijk återupptog sitt turnerande. Eftersom han hade en skuld på 1,8 miljoner kronor som behövde betalas så gjorde Kronofogden anspråk på pengarna, något som påverkade artistens turnévilja.

"Han tog illa vid sig av att han inte fick behålla en enda krona. Då gjorde vi upp en avbetalningsplan med Kronofogden."

– Han tog illa vid sig av att han inte fick behålla en enda krona. Då gjorde vi upp en avbetalningsplan med Kronofogden. Cornelis följde den och började på så sätt få ordning på livet.
Kort tid senare blev Cornelis Vreeswijk i stället svårt sjuk i levercirros, en sjukdom som 1987 ledde till hans död.
– Under sjukdomstiden dök det upp en tanke att han skulle ha en stiftelsefond. Cornelis hade inspirerats av Povel Ramel, varje år delas några 10 000 ut i Karamelodiktstipendiet. Den storleken på stipendium trodde vi båda kunde vara realistisk med tiden.

"Du kan inte ha ett dekispris’ sa vi till honom. Vad skulle den säga som fick en sådan utmärkelse?"

Tillsammans med Silas Bäckström drog Anders Pethrus och Cornelis Vreeswijk upp riktlinjerna för stipendiet. Musikern ville till en början inkludera en skrivning om att mottagaren borde vara ”på dekis”. Advokaten och managern var negativa till idén.
– Cornelis visste själv hur det kunde vara om karriären gått snett på ålderns höst. Tanken var god. Men det där skulle ha blivit fel. ’Du kan inte ha ett dekispris’ sa vi till honom. Vad skulle den säga som fick en sådan utmärkelse?
I testamentet finns i stället en formulering om att stipendiet bör tilldelas ”kulturarbetare”.
– Silas bidrog med 1 000 kronor ur egen ficka, sedan var vi igång.

 

"Vi var säkra på att folk med tiden åter skulle börja spela in hans musik och att stimpengarna då skulle börja komma."
Cornelis Vreeswijk 1987. Foto: Dan Hansson

Vid bouppteckningen kallade Anders Pethrus samman alla Cornelis Vreeswijks borgenärer. Advokaten bad dessa ”sitta lugnt i boet”.
– Ni ska få betalt. Men det kommer att ta tid, sa han till dem.
– Till och med begravningsbyrån fick vänta, i fyra och ett halvt år. Några ville försätta dödsboet i konkurs, men det lyckades vi avstyra. Till slut kunde vi betala dem allihop.

Men hur kunde ni ha den här tilltron till att det skulle finnas pengar?
– Cornelis skrev 600 verk. Vi var säkra på att folk med tiden åter skulle börja spela in hans musik och att stimpengarna då skulle börja komma. Vi hade sett samma sak med Evert Taube. Folk hittar till det på nytt.
– Upphovsrättslig ersättning kommer i tre delar. Textförfattaren får en tredjedel kompositören en och den som framför får en tredjedel. Vid nyinspelningar skulle två tredjedelar av intäkterna tillfalla Cornelis. Och alla de här intäkterna har gått in i stiftelsen. Ett tidigt exempel var samlingsalbumet ”Den flygande holländaren gavs ut 1988. Då avstod artisterna från hälften av sin ersättning till förmån för stipendiet.

". Jag vill bara satsa på aktier i företag som jag vet vad de sysslar med."

Första stipendiet delades ut till skådespelaren Tommy Johnson just 1988. Pengarna kommer från avkastningen av kapitalet vilket vid tillfället var 15 000 kronor.
– Jag hade fått ihop drygt två miljoner kronor att röra mig med. Det placerade jag i en Handelsbanken-obligation fem år framåt. När räntorna sjönk tidigt -90-tal så kunde jag därför sitta kvar med höga räntor. Det gav rätt mycket avkastning,

Vad har du haft för investeringsstrategi?
– Jag har försökt använda sunt förnuft, vad nu det är. Jag vill bara satsa på aktier i företag som jag vet vad de sysslar med. Därför har jag hållit mig till Skanska, Astra, Kinnevik, som är de största innehaven, och liknande bolag. Jag vet vad Skanska gör men har inte samma förståelse för mindre teknikbolag till exempel. Race i småaktier har jag inte varit med om.
Ändå har det blivit en del ganska dramatiska uppgångar. Till exempel Fenix Outddor, som bland annat äger Naturkompaniet och Haglöfs ryggsäckar. Jag köpte för 235 000, det steg till 5,5 miljoner.

Har du gjort privata investeringar i samma bolag?
– Ja, till viss del. Jag följer pilotskolan, att man ska ta personligt ansvar för de affärer man gör. När jag köpt 10 000 Kinnevik till stiftelsen så har jag samtidigt köpt 300 till mig själv.
Utdelningarna av stipendiet har stigit rakt uppåt sedan 1988. De senaste åren har stipendiaterna fått 750 000 kronor. Årets pristagare Kjell Höglund fick emellertid 500 000, på grund av att börsbolagen inte gjorde några utdelningar med hänvisning till coronakrisen.

 

"De första 10 åren tog jag inte betalt men nu har jag ett arvode på 100 000 kronor om året."

Jag antar att det här är en udda komponent i din advokatverksamhet.
– Ja. De första 10 åren tog jag inte betalt men nu har jag ett arvode på 100 000 kronor om året. Om jag sitter i rätten och läser Dagens Industri undrar kollegorna om jag inte borde jobba i stället. ’Jag jobbar nu’, brukar jag svara. Jag lägger 20 minuter per dag, ungefär. Det är roligt och hedrande.
Sedan starten har Anders Pethrus varit styrelsens ordförande. Aftonbladets och Expressens kulturchefer är ordinarie ledamöter, Silas Bäckström är suppleant.
– Själv har jag aldrig röstat utan avstått min röst till Silas. Det där tycker jag inte att en advokat ska lägga sig i. Men om de skulle vara djupt oense har jag sagt att kommer kliva in och ta kommandot. Men det har de aldrig varit.
Nästan varje vecka får Anders Pethrus förfrågningar om att använda Cornelis Vreeswijks verk.
– Det kan handla om citat till böcker, en låttext eller liknande.
– Först efter hans död inser man hur stor han var. Den här skatten var inte så här tydlig när han levde. I min värld så är Bellman, Taube och Cornelis de största vi har haft i Sverige.
– Än så länge i varje fall.


Dela sidan:
Skriv ut:

Taggar: