Skip to content

Kent Ekeroth stämmer Göteborgs-Posten - hävdar upphovsrätt till järnrörsfilm

Sverigedemokraten och riksdagsledamoten Kent Ekeroth stämmer Göteborgs-Posten för att tidningen publicerat bilder från den film som visade den så kallade järnrörsskandalen.

 

Kent Ekeroth hävdar att han äger rättigheterna till bilderna och filmen som publicerades av flera massmedier i samband med att den så kallade järnrörsskandalen briserade. En stämningsansökan mot Götebors-Posten har nu lämnats in till tingsrätten.

Kent Ekeroth kräver 20 800 kronor för publiceringen. Från början ska han dock ha ställt ett betydligt högre ersättningskrav på tidningen.

- Vi har vetat ett tag att Kent Ekeroth ställer ekonomiska krav på oss. Vi har bestridit hans krav och han väljer att gå vidare. Det blir nu domstolens sak att avgöra det hela, säger GP:s chefredaktör Cecilia Krönlein.

Det var i november 2012 som Expressen kom över en film på SD-politikerna Erik Almqvist, Kent Ekeroth och Christian Westling under en utekväll i Stockholm 2010.

På filmen, som Kent Ekeroth filmar med sin mobiltelefon, syns Erik Almqvist häva ur sig rasistiska och sexistiska kommentarer. Han kallar en ung kvinna för hora när hon försöker ingripa mot de tre politikerna som beter sig hotfullt mot en annan man.

Under filmens gång ses Erik Almqvist också argumentera med komikern Soran Ismail, som han anklagar för att "bete sig som en babbe" och argumentera "som en liten fitta".

I filmen ses också Kent Ekeroth knuffa in en kvinna i en bil. Alla tre kan därefter ses beväpna sig med järnrör.

Händelserna resulterade i en förundersökning, som senare lades ner. Erik Almqvist fick lämna sin position som ekonomisk-politisk talesperson och sade upp sitt medlemskap i Sverigedemokraterna.

Också Christian Westling och Kent Ekeroth fick lämna sina positioner inom partiet, men Ekeroth behöll sin riksdagsplats och är nu aktiv inom partiet som suppleant i EU-nämnden och näringsutskottet

- Vi valde att visa bilder från järnrörshändelsen eftersom de har ett stort nyhetsvärde och eftersom det handlade om riksdagsledamöter och kända politiker var det rimligt att publicera, säger Cecilia Krönlein.

Också Dagens Nyheter har fått ett krav från Ekeroth på närmare 70 000 kronor för att tidningen publicerat bilder från samma film. Dagens Nyheters chefredaktör uppger att kravet har bestridits.

Ekeroth har hotat att stämma även andra medier, bland dem Svenska Dagbladet och Dagens Media, som publicerat bilder ur filmen. Enligt Kent Ekeroths juridiska ombud, Staffan Tesle, kan också andra tidningar än GP vänta sig stämningskrav.

På tidningens fråga om de lämnat in krav mot Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet nu också svarar Tesle:

- Det kan jag inte svara på. Men vi kommer att stämma alla som publicerat bilder ur filmen och inte betalar. 

På tidningens fråga om hur många tidningar och andra medieföretag det rör sig om svarar Tesle: 

- Jag vet inte exakt, men det är ganska många.

- Jag är helt säker på att det kommer att gå bra för oss. Upphovsrätten är stark och Kent Ekeroth kommer att vinna, fortsätter han till tidningen.


Foto: TT

  • Ebba Wigerström

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt