Skip to content

Datainspektionen granskar hur socialnämnder använder Ipad

Datainspektionen inleder en kontroll av socialnämndernas användning av Ipad och andra läsplattor. Granskningen ska innefatta om de personuppgifter som lagras i läsplattorna är tillräckligt skyddade.

Det blir allt vanligare att kommunala nämnder digitaliserar sin pappershantering för att komma ifrån stora mängder pappersutskick, bland annat inför nämnd- och utskottssammanträden. De digitala handlingarna kan läsas och hanteras via exempelvis läsplattor.

- Det finns fördelar med att distribuera dokument digitalt i stället för på papper, men det finns också risker, säger Ingela Alverfors som leder det projekt som Datainspektionen nu drar igång.

- Kommer en läsplatta i orätta händer kan potentiellt känsliga personuppgifter spridas snabbt och okontrollerat. Därför är det viktigt att informationen på läsplattorna är tillräckligt skyddad.

Inom ramen för projektet ska Datainspektionen granska socialnämnder i sju kommuner; Skellefteå, Järfälla, Värnamo, Staffanstorp, Halmstad, Göteborg och Stockholm.

Frågorna som ska besvaras handlar bland annat om förtroendevalda ska få använda privat inköpta läsplattor; om nämnden har infört förbud eller begränsningar för privat användning eller hinder mot att ladda ner eller installera vissa appar; om det finns någon central spärrfunktion eller distansradering installerad; samt om läsplattorna innehåller sekretessbelagd information eller dokument som innehåller känsliga eller integritetskänsliga personuppgifter.

 

 

Foto: Paul Sakuma/Scanpix

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt