Skip to content

Färre äldre lurade i telefonbedrägerier – nu riktar bedragarna in sig på yngre personer

Foto: Isabell Höjman/TT

De senaste månaderna har Polismyndigheten arbetat intensivt med att få ner antalet telefonbedrägerier, så kallat vishing. Men nu tar bedragarna till nya metoder för att lura till sig pengar, och vänder sig till allt yngre personer. Det rapporterar Polisen.

 

– Vi märker att bedragarna vänder sig till allt yngre personer, de kan vara födda på 90-talet. En förklaring till det kan vara att den äldre målgruppen nu stärkt sin förmåga att motstå dessa brott, säger Lotta Mauritszon vid polisens nationella bedrägericenter. Förutom att rikta in sig på yngre personer tar de även till nya tillvägagångssätt, som att utge sig för att vara mäklare. De kontaktar säljare av fastigheter och uppger att de är deras nya mäklare. De har också den senaste tiden utgett sig för att vara poliser och leverantörer av betaltjänster.

Bedragarna tömmer kontot
Telefonbedrägerier, vishing, går ut på att personer blir uppringda av bedragare och luras att ge ut sina pin- och svarskoder från bankdosan, eller logga in på sitt bank-id för att ge bedragaren tillgång till sin internetbank.

Sedan tömmer bedragarna alla konton snabbt och effektivt.

Bedrägeribrotten halverade
Enligt Polisen anmäldes 259 000 bedrägeribrott år 2018. Sedan i höstas har Polisen arbetat intensivt med att få ner antal vishing-fall genom att bland annat sprida information.

Sedan dess har de fullbordade brotten halverats – från 285 i november 2018 till 108 i februari 2019.

Enligt Polisen finns tecken på att resultatet för mars månad kommer att bli ännu bättre.

Nya tillvägagångssätt
Men nu ser Polisen att bedragarna hittar nya tillvägagångssätt.

– Det är tydligt att bedragarna nu söker efter nya tillvägagångssätt för att kunna lura till sig pengar. Vi fortsätter uppmana personer att vara uppmärksamma och att inte lämna ifrån sig sina koder eller logga in på sitt bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig. Polisen har också en konstruktiv dialog med banker, teleoperatörer och andra myndigheter för att motverka den här typen av brott, säger Lotta Mauritzson.

 

Polisens tips – så skyddar du dig mot telefonbedrägerier

  • Lämna aldrig ut koder eller andra känsliga uppgifter till någon, som kortuppgifter och koder.
  • Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig vid telefon.
  • Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
  • Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
  • Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.

Källa: polisen.se

  • Paulina Stén

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt