Skip to content

Busschauffören frias efter dödsolyckan i Sveg - tre ungdomar miste livet

Foto: Nisse Schmidt/TT

Tre undomar dog och 38 skadades när en buss körde av vägen utanför Sveg den 2 april 2017. Busschauffören åtalades för vållande till annans död  och vållande till kroppsskada - i dag friades han av Borås tingsrätt. 

 

Det var på morgonen den 2 april 2017, och en grupp med högstadieelever från  Ängskolan i Marks kommun var på väg till en skidresa i Klövsjö i Jämtland.

Hamnade på sidan
Strax söder om Sveg tappade föraren kontrollen över bussen, körde ner i diket och bussen hamnade på sidan. Tre ungdomar dog, och många skadades. 

Åtalades
Polisen, och Haverikommissionen, kunde konstatera att olyckan inte berodde på väglag eller på vägens beskaffenhet. I stället landade man i att det var förarens trötthet som låg bakom olyckan, även om man inte kunde säga huruvida han faktiskt somnat vid ratten. 

Chauffören åtalades vid Borås tingsrätt, misstänkt för vållande till annans död. 

Frias
I dag meddelades domen. Chauffören frias på alla punkter av tingsrätten. 

Tingsrätten skriver att det inte finns någon annan frimlig örklaring till olyckan än den att chauffören varit trött/sömnig och till följd av det haft nedsatt koncentration och vaksamhet, vilket påverkat hans förmåga att framföra bussen. 

Inget visar att han borde insett
Men, sammantaget anser inte rätten att det finns något som visar att han "insåg eller borde ha insett" att hans koncentration och vaksamhet var nedsatt till följd av trötthet/sömnighet "på en nivå som innebar en risk att han inte skulle kunna framföra bussen på ett trafiksäkert sätt". 

Därför frias han från vållande till annans död och vållande till kroppsskada. 

Rättens bedömning
"Den bevisning om förarens trötthet/sömnighet som har lagts fram i målet visar att föraren bör ha varit så trött och sömning att det har funnits en risk för att han skulle somna. Föraren själv har berättat att han inte kände sig trött eller sömning och det finns ingen bevisning i målet som ger stöd för att han har visat några sömnighets- eller trötthetstecken före avåkningen. Föraren har hållit sig till den färdplan som hans arbetsgivare hade gjort upp för honom och som andra busschaufförer före honom hade kört enligt i 15 år. Tingsrättens slutsats har därför blivit att föraren inte kan anses ha agerat straffbart oaktsamt när han påbörjade resan enligt resplanen och inte heller under resans gång, eftersom han varken insett eller borde ha insett att han var för trött eller sömnig för att kunna framföra bussen på ett trafiksäkert sätt," skriver rätten.

  • Eric Tagesson

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt