Skip to content

Skulderna för obetalda parkeringsavgifter har mer än halverats på fyra år - ny lagstiftning ger effekt

Foto: Jesper Henriksson/TT

Skulderna för obetalda felparkeringsavgifter, fordonsskatter och trängselskatter har mer än halverats under de senaste fyra åren. Förra året minskade dessutom den sammanlagda skulden med 96 miljoner kronor. Samtidigt fortsätter antalet skuldsatta personer att öka, det visar dagsfärsk statistik från Kronofogden. 

 

- En slutsats är att lagändringen från 2014 tillsammans med myndigheternas intensifierade samarbete mot bilmålvakter ger resultat, säger rikskronofogde Christina Gellerbrant Hagberg.

Det är i första hand skulderna för obetalda felparkeringsavgifter som minskar – från 821 miljoner kronor 2017 till 696 miljoner kronor vid årsskiftet.

2014 fick Kronofogden in drygt 219 000 obetalda felparkeringsavgifter. Under förra året var motsvarande siffra knappt 101 000.

Kronofogden kan ta bilen
Sedan den 1 juli 2014 kan fordon med obetalda fordonsskulder tas i anspråk och säljas av Kronofogden för att betala skulderna, även om fordonet i fråga har bytt ägare.

Lagändringen är, enligt Kronofogden, en stor och viktig bidragande faktor till att den sammanlagda skulden fortsätter att minska.

- Det är tydligt att lagen som trädde i kraft 2014 har haft effekt, det vill säga man parkerar rätt eller betalar i större utsträckning än tidigare, säger Johanna Krantz, analytiker på Kronofogden.

- Vi ser också att kommunerna och polisen har intensifierat sitt arbete med att bogsera bort bilarna från gatorna så att de inte kan skuldsättas mer.

Myndighetssamverkan viktig faktor
Under förra året introducerades även en ny arbetsmetod för att komma till rätta med antalet bilmålvakter.

Genom ett samarbete mellan Kronofogden, Skatteverket, Transportstyrelsen och konkursförvaltare runtom i landet sätts målvakterna nu i personlig konkurs, vilket gör bilarna olagliga att använda.

- Trots att vi fått in mindre än hälften så många obetalda felparkeringsavgifter jämfört med toppåret 2014, handlar det om ungefär samma antal personer, säger Johanna Krantz. 

- Det tyder på att bilmålvakterna fått det allt tuffare. Genom att polisen, kommuner och myndigheter jobbar som ett lag kan vi förhindra eller åtminstone försvåra deras verksamhet.

 

 

 

Gratis nyhetsbrev om rättsfall och juridik från Dagens Juridik - klicka här

 

  • William Eriksson

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt