Skip to content

"Positivt att så många hittat tjänsten" - 10 000 har stängt av sig från spel och spelreklam på en vecka

Foto: Björn Larsson Ask/TT

Endast en vecka efter att den nya spellagen trädde i kraft har över 10 000 svenskar anmält sig på spelinspektionens tjänst spelppaus.se. Detta för att slippa direktreklam och stänga av sig själv från möjligheten att spela hos någon av licensinnehavarna. 

 

När den nya spellagen trädde i kraft vid årsskiftet lanserade Spelinspektionen samtidigt Spelpaus.se, ett centralt själv-avstängningsregister.

Det innebär att alla som vill har möjlighet att på en enda plats stänga av sig från spel hos samtliga spelbolag som innehar svensk licens.

10 000 har redan stängt av sig från spel
En vecka efter lanseringen kan den nya spelmyndigheten konstatera att 10 000 personer anmält sig på Spelpaus.se.

Den stora majoriteten har valt att stänga av sig tills vidare, men det finns möjlighet att stänga av sig för en kortare begränsad period.

- Spelmissbruk är ett utbrett samhällsproblem, så det är positivt att så många hittar den nya tjänsten och använder den som ett verktyg för att avhålla sig från spel och slippa riktad reklam från spelbolagen, säger Spelinspektionens kommunikationschef Anders Sims.

Vissa spelbolag brister redan i kontrollen
Ett krav för att spelbolagen på den svenska marknaden ska få använda sin licens är att de är anslutna till Spelpaus.se och de måste därför stämma av mot registret innan de låter sina kunder spela. 

Under den första veckan har myndigheten dock upptäckt brister på området.

Det handlar om licensinnehavare som inte har en aktiv anslutning gentemot Spelpaus.se, vilket betyder att avstängda spelare har kunnat spela hos dessa bolag.

- Vi har de senaste dagarna undersökt vad det beror på och har konstaterat att allt ser ut att fungera bra hos Spelinspektionen. Men av någon anledning finns det en handfull spelbolag som inte lever upp till de krav som ställs i lagen, säger Anders Sims.

Kommer att erinras
Spelinspektionen kommer att skicka en skrivelse till de berörda bolagen där de uppmanas att snabbt inkomma med en förklaring till varför avstängda kunder har kunnat spela hos dem.

Myndigheten påtalar också att bristerna är att betrakta som allvarliga och att åtgärder kommer att vidtas om problemet inte blir löst inom kort.

  • William Eriksson

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt