Skip to content

Färre till Kronofogden för obetalda mobilräkningar - men antalet betalningskrav ökar totalt

Foto: AP Photo/Kiichiro Sato

Allt färre obetalda mobilräkningar skickas till Kronofogden. Orsaken anges vara att Krono-fogdens samarbete med teleoperatörerna har gett resultat. Samtidigt ökar dock betalningskraven kraftigt totalt sett. 

 

Fram till den sista juni fick Kronofogden in 57 800 krav på obetalda mobilräkningar vilket är en minskning med sju procent jämfört med det första halvåret i fjol och en minskning med 37 procent jämfört med samma period 2015

- En slutsats är att vårt samarbete med de stora teleoperatörerna ger resultat, säger rikskronofogde Christina Gellerbrant Hagberg.

- Teleoperatörerna har blivit mycket mer medvetna och inriktade på att arbeta förebyggande. De ser över sina fakturarutiner och lanserar abonnemang utan bindningstid, för att bidra till att minska onödig skuldsättning av unga, säger Janne Åkerlund, som arbetar i Kronofogdens förebyggande verksamhet.
 
Betalningskraven ökar 
Minskningen till trots går utvecklingen mot ökade betalningskrav. Under det första halvåret 2018 ökade antal inkomna krav med 13 procent och under årets första sex månader fick cirka 7 700 unga vuxna mellan 18 och 25 år sina mobilräkningar överlämnade till Kronofogden.

Trots att det är 500 färre än i fjol, så är mobiltelefonen fortfarande en stor orsak till skuldsättning bland unga vuxna.

- Det är få unga som klarar sig utan en mobiltelefon, och många är beredda att skuldsätta sig för att kunna betala mobilräkningen och på så sätt ha möjlighet att fortsätta använda mobilen, säger Janne Åkerlund.

Låga belopp blir höga
Enligt Kronofogden rör det sig ofta om låga belopp till en början, räkningar på bara 600-700 kronor. Men så fort en räkning skickas vidare till Kronofogden stiger kostnaden snabbt på grund av avgifterna i form av ombudsarvode (380 kronor), inkassokostnad i de flesta fall (180 kronor) samt ansökningsavgift till Kronofogden (300 kronor). Skulden ökar därmed med 860 kronor.

- Om man måste låna för att betala mobilräkningen, så är det smartare att betala innan det blir ett ärende hos oss. Då blir ju lånet kanske bara hälften så stort. Det bästa för alla parter är om betalningen kan lösas i tid utan vår inblandning, säger Janne Åkerlund.

 

 

 

  • Paulina Stén

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.