Skip to content

"Oacceptabelt och allvarligt" - svenska skolors jämlikhet rasar på UNICEF:s ranking

Foto: Janerik Henriksson/TT

Sverige placerar sig långt ned på listan över världens rikaste länders jämlika skolor - och är dessutom sämst i norden. Det visar en ny undersökning som UNICEF har gjort. 

 

- Resultatet är oacceptabelt och allvarligt, men tyvärr inte förvånande. Men det som kommer fram i den här rapporten understryker hur tydligt det är att barns bakgrund och livsvillkor avgör hur det kommer gå i skolan, säger Christina Heilborn, programchef på Unicef Sverige till SR. 

Sverige sämst i norden
Undersökningen bygger på UNICEFS granskning av skolor i 41 av världens rikaste länder inom EU och OECD. 

Huvudfokus för undersökningen har varit att studera sambandet mellan skolresultat och skillnader i föräldrarnas socioekonomiska bakgrund, skolsystemets utformning och faktorer som ursprung och kön.

Sverige placerar sig på plats 25 av 41 och är därmed sämre än samtliga andra nordiska länder. 

"Vi har inte en likvärdig skola"
I undersökningen konstateras dessutom att skillnaden mellan eleverna blir större ju äldre de blir, samt att likvärdigheten vad gäller skolan kan variera kraftigt inom ett och samma land. 

Detta menar UNICEF är mycket allvarligt. 

- Det mest allvarliga är egentligen att likvärdigheten inom ett land kan vara väldigt varierande. Och det visar sig just när det gäller Sverige, säger Christina Heilborn till SR. 

Hon kräver nu att politikerna tar tag i problemet med den ökade ojämlikheten i svenska skolor. 

- Där har vi inte en likvärdig skola, det vet vi sedan tidigare och bekräftas av flera olika rapporter. Så nu krävs en handlingskraft från politiskt håll.

"Utevcklingen går åt fel hål"
På skolverket säger man att man känner till problembilden som beskrivs av UNICEF och undervisningsrådet Jonas Sandqvist försäkrar att man just nu är i full gång med ett antal satsningar för att lösa problmenen på sikt. 

- Vi deltar i alla de här statliga satsningarna för att bidra till en mer likvärdig utbildning, och vi delar ju absolut bilden av att det behövs insatser för att få till en mer likvärdig utbildning. Eftersom utvecklingen tyvärr går åt fel håll, säger Jonas Sandqvist till SR.

UNICEF föreslår i samband med rapportlanseringen att staten ska få ett ökat inflytande över de svenska skolorna, men vill i nuläget inte gå in närmare på hur detta ska gå till. 

 

 

  • William Eriksson

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt

6 comments

Skrämmande!

Vi måste fortsätta arbeta för jämlik kunskap på samma låga nivå, som redan kamraterna Palme och Persson gjorde!

Nästa regering måste fortsätta existerande skolpolitik!

Sverige slits isär, som Jimmie Åkesson mycket riktigt brukar säga.

Vad är då " jämlika skolor " ? Om vi tänker oss en klass med 15 normalbegåvade elever som fullföljt sin skolgång från första till sjunde klass där klassen blandas upp med 10 nytillkomna elever utan tidigare skolgång och med ytterst begränsade kunskaper i svenska språket ( undervisningsspråket ) och jämför denna klass med motsvarande med 25 normalbegåvade elever som fullföljt sin skolgång från första till sjunde klass, är väl slutresultatet rätt givet, eller ? En berättigad fråga är om det är skolan det är fel på eller något annat som skolan inte kan besluta över. Det senare torde vara uppenbart. Att UNICEF i nuläget inte vill gå in närmare på hur detta - dvs åtgärdandet av de ser som ett problem - ska lösas förefaller uppenbart.

Detta beror på att Sverige, efter att Milton Friedmans Chile har kommit på bättre tankar, är det enda landet i hela världen som tillåter välfärdsprofitörer driva svenska skolor finansierade med skattemedel och med skolplikt. Sverige är en nyliberal experimentverkstad.

Problemet är inte i bakgrunder eller ekonomi. Problemet är i systemet som motiverar inte barn att göra någonting. Inga läxor, dålig undervisning. Barn vet inte vad är normal beteende , dem gör vad dem vill.

Var lärare var hela tiden sjuk, vabbade, åkte till Thailand. Vad är det för undervisning? Nu har vi byt skolan ... det är inte svensk kommunal skola och där får barn läxor varje dag, dem lär sig att ha ordning i allting , att bete sig bra mot andra. Dem får inte lov att säga dumma saker åt varandra, det är ingen som slås. Helt annorlunda från kommunal skola. + dem får uppskattning om dem hjälper andra eller gör alla läxor eller är aktiva i klassen. Dem får motivation att göra nåt bättre!!

In my opinion one of the biggest problems is that there is very little discipline if any in schools these days. Students have no respect for the institutions or the teachers working in them. We can not put all the blame on the school system. Most of the respect and the realization of how important a good education is must and should come from parents, relatives and society. A good attitude and appreciation for education should be instilled into children from an early age. We can not continue to sweep the future under the rug.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.