Skip to content

Krav på skriftliga avtal vid telefonförsäljning - idag träder nya lagen i kraft

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Från och med idag är det inte längre möjligt att ingå muntliga avtal med en telefonförsäljare - om det är försäljaren som kontaktar konsumenten. 

 

Fram till och med igår fanns det inga formella krav på avtalsform när en telefonförsäljare kontaktade en konsument för att sälja en vara eller tjänst. Avtalet kunde därmed ingås muntligt och till exempel i efterhand bevisas genom att samtalet hade spelats in och sparats.

Enligt riksdagen har detta lett till "brister i konsumentskyddet". Kritik har riktats mot telefonförsäljare och deras metoder från både konsumenter och myndigheter.

Den nya lagen innebär bland annat att det inte längre ska vara möjligt att ingå ett avtal muntligt om telefonförsäljaren själv kontaktar konsumenten per telefon.

Om båda vill ingå ett avtal ska försäljaren i stället skicka en bekräftelse i skriftlig form - till exempel via post eller e-post. Konsumenten måste skriftligen acceptera och bekräfta avtalet innan det är giltigt.

Lagen gäller för varor och tjänster som omfattas av distansavtalslagen. 

  • Stefan Wahlberg

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt

3 comments

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.