Skip to content

Bankkunder kan nekas ersättning när Bank-ID kapas - ARN pekar på "särskilt klandervärt" agerande

Foto: Jessica Gow/TT

Bankkunder kan nekas ersättning för bankbedrägerier med BankID i fall där kontohavarens eget agerande varit "särskilt klandervärt". Det konstaterar Allmänna reklamationsnämnden efter att ha gått igenom ett antal fall.

 

Det är långt ifrån självklart att bankkunder får ersättning efter att ha blivit utsatta för bedrägerier där deras BankID har kapats.

I värsta fall blir det konsumenten själv som får stå för hela beloppet om en bedragare lyckats ta ut pengar, konstaterar Allmänna reklamationsnämnden (ARN) efter att ha tittat närmare på ett antal fall.

Lämnat ut identitet
I vissa av fallen hade bedragaren förmått kontohavaren att använda sitt Mobila BankID till att identifiera sig mot banken, vilket gjorde att bedragaren kunde logga in på kontohavarens internetbank och olovligen föra över pengar.

Fick stå för 120 000 kronor
I andra fall har bedragaren förmått kontohavaren att lämna ut svarskoder från en bankdosa. I ett av dessa ärenden ansåg nämnden att kontohavarens agerande var särskilt klandervärt och avslog därför hans krav på ersättning med 120 000 kronor.

I övriga ärenden kom nämnden fram till att bankerna ska ersätta kontohavarna för de obehöriga uttagen efter avdrag med 12 000 kronor, som kan liknas vid en slags lagstadgad "självrisk".

Kontaktade på Facebook
ARN har också i tidigare avgöranden ansett att konsumenter har agerat särskilt klandervärt när de, efter att ha blivit kontaktade på Facebook, har lämnat ut koder från sin bankdosa eller har loggat in på sin internetbank med användande av sitt Mobila BankID.

 

  • Anna Wetterqvist

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt