Skip to content

Krav på elektronisk betalning vid RUT- och ROT-avdrag - ska minska skattefusket

Foto: Andreas Hillergren/TT

Regeringen vill minska fusket med RUT eller ROT-avdrag och föreslår att det införs ett krav på elektroniskt betalning för att avdragen ska kunna utnyttjas. 

 

- Om kontant betalning från kunden tillåts går det inte att kontrollera betalningen, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

- Därför går vi fram med det här förslaget. Steg för steg gör vi det svårare att bedriva ekonomisk brottslighet och skattefusk.

På Lagrådets bord
I förslaget, som nu har granskats av Lagrådet, föreslår regeringen att ett företag som utfört en RUT eller ROT-tjänst får en utbetalning direkt från Skatteverket när kunden har betalat tjänsten elektroniskt.

Förhoppningen är att ett krav på elektronisk betalning ökar Skatteverkets kontrollmöjlighet och försvårar ekonomisk brottslighet.

Det tänkta kravet ska gälla när arbetet betalas enligt den så kallade fakturamodellen och arbetet har utförts av en näringsidkare som är godkänd för F-skatt eller motsvarande intyg i utlandet om arbetet utförts utomlands. 

Elektronisk betalning
Begreppet ”elektronisk betalning” avser alla betalningar som har förmedlats av en betaltjänstleverantör och som innehåller uppgifter om avsändare, mottagare, belopp och tidpunkt. 

En elektronisk betalning är till exempel en betalning med kontokort, inbetalningskort, BankID eller Swish. 

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 januari 2019.

 

 

Gratis nyhetsbrev om rättsfall och juridik - klicka här 

 

 

 

  • Tom Perski

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt