Skip to content

KO stämmer "bluffmyndighet" som är ett bolag - tog betalt för gratistjänster

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ett företag som gav sken av att vara en myndighet stäms av Konsumentombudsmannen, KO. Företaget tog betalt för tjänster som är gratis att göra hos Transportstyrelsen. KO anser att företaget har brutit mot marknadsföringslagen - trots att det i och för sig  är lagligt att ta betalt för gratistjänster.

 

- Det är överträdelser av mycket allvarlig art som den här företagaren ägnar sig åt. Många har drabbats och KO ser allvarligt på att konsumenterna inte kan lita på vem som är avsändaren, säger Carolina Andersson, processråd vid KO.

- Förutom onödiga kostnader för konsumenterna kan det på sikt undergräva förtroendet för myndigheter och statlig verksamhet. 

Tog betalt för gratistjänster
Bakgrunden är att Transportstyrelsen har tagit emot 100–150 samtal om dagen från personer som istället för att komma till myndigheten har kommit till företagets beställningsformulär på webben. 

I formuläret har konsumenten kunnat genomföra tjänster hos Transportstyrelsen - till exempel ställa av ett fordon mot en kostnad av 495 kronor.

Probelmet har varit att de tjänster som internetsidan tagit betalat för har varit gratis att göra hos myndigheten. Personer som inte har hunnit upptäcka misstaget har känt sig lurade och anmält företaget btill både polisen och KO.

Strider mot lagen
Enligt KO är det i och för sig inte olagligt att förmedla och ta betalt för en tjänst som är gratis. Däremot har den som marknadsför tjänsten ett ansvar att informera konsumenten om att denne har kommit till ett företag som tar betalt och inte till en myndighet.

Eftersom webbplatsen har saknat och haft felaktig information om ångerrätt och kontaktuppgifter till företaget strider företagets agerande dessutom mot lagen.

Interimistiska åtgärder och avgift
I sin stämningsansökan begär KO att företagaren förbjuds att marknadsföra sin verksamhet på ett sätt som ger ett intryck av att vara en myndighet.

KO kräver också att företagaren ska ange korrekt information om ångerrätten på webbplatsen samt sina kontaktuppgifter. Dessutom måste  konsumenten få en bekräftelse på avtalet och villkoren. Dessutom vill KO att företagaren tvingas betala 30 000 kronor i marknadsstörningsavgift. 

KO yrkar även på interimistiska åtgärder hos Patent- och marknadsdomstolen för att stoppa verksamheten omedelbart i väntan på att fallet prövas av domstolen. 

 

 

 

 

 

Gratis nyhetsbrev om rättsfall och juridik - klicka här


  • Tom Perski

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.