Skip to content

"Dagens lagstiftning räcker" - Konkurrensverket sågar förslag mot alkoholreklam i sociala medier

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix / TT

Konkurrensverket är starkt kritisk till den utredning som förespråkar ett förbud mot alkoholreklam i sociala medier. Anledningen är att KKV anser att dagens lagstiftning är tillräcklig - och att ett förbud skulle slå mot småföretagare.

 

Socialdepartementet har lagt fram ett förslag om förbud mot att använda kommersiella annonser i sociala medier för att marknadsföra alkohol.

Konkurrensverket har tagit ställning till förslaget och ifrågasätter behovet av ytterligare lagstiftning på området.

Enligt Konkurrensverket finns det "ändamålsenliga allmänna regler" för marknadsföring av alkohol som går att tillämpa på internetbaserade medier eftersom de är medie- och teknikneutrala.

Myndigheten poängterar att det inte längre är meningsfullt att skilja digitala marknader från analoga och att man föredrar en teknikneutral reglering av marknaden. 

Dessutom anser man att Socialdepartementets förslag kommer att slå mot småföretagare och deras konkurrensförmåga. Detta eftersom små företag i större utsträckning är hänvisade till sociala medier när de inte har råd att köpa dyra annonsplatser i  traditionell media.

 

Gratis nyhetsbrev om rättsfall och juridik - klicka här

 

  • Tom Perski

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt

1 kommentar

Man skulle nästan kunna tro att det är svenska staten som äger internet .....

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.