Skip to content

Nya taxiregler stramar upp kontrollen - taxameter ersätts av "beställningscentral"

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Kravet på traditionell taxameter slopas för den nya kategori taxibilar som införs om två år. Kontrollen ska istället skötas via en beställningscentral som tar emot bokningar och kunden ska alltid veta vad en resa kommer att kosta. Därmed blir det tillåtet för utmanare som till exempel Uber.

 

Enligt det lagförslag som nu bereds av riksdagens trafikutskott ska det finnas två taxikategorier i Sverige - en för bilar med traditionell taxameter och en för dem utan.

Bilar utan taxameter ska alltid ge kunden ett fast pris på förhand och de ska ha en beställningscentral som tar emot bokningarna.

Kravet på taxilegitimation och trafiktillstånd kommer att gälla även fortsättningsvis och det blir krav på en ny typ av kontrollutrustning.

Bättre kontroll
Därmed blir det i praktiken tillåtet för utamanare som Uber så länge förarna har taxiförarlegitimation samtidigt som staten får bättre kontroll över att alla taxiföretag följer svenska regler.

Tjänsten Uber Pop, där privatpersoner utan taxitillstånd kunde "frilansa" som taxichaufförer, kommer dock att vara fortsatt förbjuden.

För taxikunden kommer det i praktiken inte att förändras mycket jämfört med i dag. Även beställningar som görs via en app när kunden redan sitter i bilen kan gå via beställningscentralen.

Lagra uppgifter
Dessutom ska beställningscentralerna på ett sätt som är likartat redovisningscentralernas samla in, lagra och lämna ut uppgifter som Skatteverket och polisen behöver för sina kontroller.

De nya reglerna föreslås träda i kraft i september 2020.

Kategorin med det nuvarande systemet, med krav på taxameter och anslutning till redovisningscentral, kommer också att finnas kvar. Den nuvarande taxameterdispensen för till exempel färdtjänst tas bort.

 

 

 

Gratis nyhetsbrev om rättsfall och juridik - klicka här


  • Anna Wetterqvist

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt

4 comments

Kan man betala med pengar?

Ja, med Bitcoin.

Så bra för den som har bitcoin i plånboken. Ditt tips är bara trams. Vad blir bara trams om man vänder det bakochfram?

Rätt så intressant förslag, att införa två system som konkurrerar med varandra.
Vad hände med likställighetsprincipen inom samma bransch?
1. En taxameter kostar runt 30.000:- de som är kopplade till beställningscentralen via trådlös överföring av kundorder kostar något mer.
2. Frågan är vad händer om kunden inte kommer trots beställning? Beställningscentralen får in ordern men hur återkopplas den? skriftlig info från taxibilen eller.... Hur bevisar man att körningen har genomförts? En vanlig taxameter har minne i bilen och körsträckan registreras i densamma. Hur blir det med jämförelsepriserna som ska skyltas på bilen? Det är många frågor som måste besvaras. Jag förstår inte syftet med det hela, allt går att genomföra i en taxameterbil med beställningscentral. Det man vill är att konkurrensutsätta en bransch som redan lider av överetablering. Bara för att riksdagsledamöterna har fått gratis smartphones och data-plattor så tror man att hela samhället består av sådana användare. Man löser inga arbetsmarknadsproblem genom att skapa system som leder till konkurrenssnedvridning.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.