Skip to content

Verksamhetsutvecklande jurist, RA

Arbetsplatsbeskrivning

Rättsavdelningen är en avdelning inom Polismyndigheten som ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet och informationsförvaltning. Rättsavdelningen har drygt 750 medarbetare på flera orter i landet.

Informationsförvaltningsenheten har ett ansvar för att styra, utveckla och följa upp verksamheten inom utlämning allmän handling, diarieföring, arkivering, och kanaler för skriftliga försändelser. Den faktiska hanteringen utförs av regionala enheter. Vidare ansvarar informationsförvaltningsenheten med egen personal, för polisens registerutdrag, nationell skanning och utskrift, uppbördshantering samt registervård av centrala system.

Utlämning allmän handling och registerutdrag är en omfattande verksamhet inom polisen. Årligen handläggs 90 000 begäran om utlämning allmän handling och 1 miljon registerutdrag.

Arbetsbeskrivning

Verksamhetsutvecklare för Polisens hantering av utlämning allmän handling. Arbetsuppgifterna omfattar ett nationellt ansvar för att styra, utveckla och följa upp processen. Detta för att uppnå en enhetlig och rättssäker hantering. Till hjälp finns ett nätverk med sakkunniga. Själva myndighetsbesluten handläggs fördelat på rättsavdelningens jurister.

I arbetsuppgifterna ingår även att på halvtid stödja enheten med handläggning av juridiska frågor rörande registervård och registerutdrag samt övrig förenlig verksamhet. I detta ingår att ge råd och stöd till handläggare och ha kontakter med andra myndigheter och enskilda.

I ansvaret ingår att bevaka relevant lagstiftning och rättspraxis inom området och utifrån detta ta fram praktiskt tillämpningsstöd.

Kvalifikationer

Jurist med akademisk examen, och med krav på praktisk erfarenhet av att styra och utveckla processer samt praktisk erfarenhet av sekretessbedömningar enligt offentlighets- och sekretesslagen.

KVALIFIKATIONER:

Vi söker dig som:

- har erfarenhet av att utreda och ta beslut i juridiska frågor om minst 2 år

- har erfarenhet av att självständigt driva förändrings- och utvecklingsarbete om minst 2 år

- har erfarenhet av processorienterat arbete i en spridd organisation, på en större svensk myndighet alternativt på ett större privat bolag

- har en mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift

MERITERANDE:

Det är meriterande om du har:

- praktisk kunskap inom straffrätt och personuppgiftsfrågor

- erfarenhet från verksamheter inom polisen

- erfarenhet av att ha arbetar på såväl strategisk som på taktisk nivå

- erfarenhet av att arbeta i linjeverksamhet med styrning och uppföljning

PERSONLIGA EGENSKAPER:

Arbetsuppgifterna ställer krav på juridisk skicklighet, på att du är driven, självständig och tycker om att arbeta och vara del i ett team. Stora krav ställs på hög social kompetens med en förmåga att skapa, bibehålla och utveckla goda relationer.

Du har god analytisk förmåga och är lösningsfokuserad. Du kan ta helhetsperspektiv samt har lätt för att se sammanhang och kan snabbt sätta dig in i nya verksamheter och olika juridiska frågeställningar av skiftande karaktär.

Du har inga problem med att leda andra såväl som att själv analysera och sammanställa rapporter. Dessutom klarar du av att arbeta med parallella aktiviteter, hålla tidsplaner, varav ibland med korta tidsfrister.

Erfarenhet krävs.

Anställningens omfattning

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Ansökan

Ansök senast: 2017-09-27 Referensnummer: C15143/2017

Välkommen att söka genom att: Göra en digital ansökan via denna länk.

Anställning

Antal annonserade arbetstillfällen: 1

Arbetstid: Dagtid

Kontakt

Facklig företrädare Kent Svärd, SACO, tfn 010-56 34 211; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10; Johan Gertz, Fackförbundet ST,tfn 010-567 70 92; Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 0732-490 422

Övrigt

Har du frågor gällande arbetsuppgifterna är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Liselotte Ringborg 010-563 91 59, 072-532 30 80 liselott.ringborg@polisen.se

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen, kontakta HR-konsult Anneli Jarlsheim, anneli.jarlsheim@polisen.se

Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Förtroendearbetstid tillämpas. Arbetsplatsen ligger på Kungsholmen i Stockholm. Resor till informationsförvaltningens verksamhet i Kiruna ingår i uppdraget.

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt