Skip to content

Avgifter ska stoppa oseriösa överklaganden - bolag gör det av "taktiska skäl"

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Regeringen vill göra det svårare att överklaga offentliga upphandlingar. Civilministern föreslår därför en avgift för den som begär överprövning i domstol. Man vill också stoppa möjligheterna att använda överklaganden "av taktiska skäl".

 

Sverige är det land i Europa där flest offentliga upphandlingar går vidare till överprövning. Följden av detta blir långa processer och stora kostnader för samhället.

Nu föreslår regeringen en avgift för den som begär överprövning i domstol, för att stoppa de bolag som använder överprövningen som en strategi i upphandlingen.

- Vi har ett väldigt generöst system. Och det används av taktiska skäl av en del anbudsgivare, säger civilminster Ardalan Shekarabi till Sveriges Radio (SR).

Försvåra för konkurrenter 
Christina Ramberg, professor i civilrätt vid Stockholms universitet bekräftar också att det kan finnas strategiska skäl för företag att överklaga en upphandling.

- Om jag är ett företag som har en möjlighet att överklaga en upphandling och på så vis göra livet svårt för min konkurrent och dessutom kanske kunna tjäna en slant i skadestånd, då gör jag ju det, säger hon till SR.

Snabbare klagomål
Sommaren 2018 ska en utredare lämna förslag på vad som kan göras i frågan, men redan nu säger civilminister Ardalan Shekarabi att avgifter kan vara ett sätt att göra det svårare att överklaga.

En annan tänkbar åtgärd kan vara att den som är missnöjd måste vara snabbare med att klaga. Detta för att eventuella processer inte ska dra ut på tiden som det gör idag. 

 

 

  • William Eriksson

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.