Skip to content

"Kampen om rättigheterna till Fake News som varumärke kan ta tid - och nu börjar det bli slitet"

KOMMENTAR - av Rob Davey, senior director CompuMark

 

Det kontroversiella begreppet ”Fake news” har florerat flitigt i sociala medier och nyhetstidningar sedan det amerikanska presidentvalet i slutet av 2016. Men det är inte bara Trump, världens journalister och media i allmänhet som flitigt debatterar ”Fake news”. Begreppet har nu även blivit en företagsverksamhet.

Samtidigt som journalister och politiker anklagar varandra för att sprida falska nyheter har en helt annan kamp tagit fart - nämligen om vem som först ska få äganderätten till begreppet ”Fake news” som varumärke. Enligt CNN ansökte tre amerikanska företag om varumärkesrätten den 12 januari i år - endast en dag efter det att president Trump på en presskonferens anklagade CNN för att vara en ”Fake news”-media.

En av de berörda parterna är Film Roman, ett animationsföretag som framför allt är känt för sitt arbete med The Simpsons. Film Roman arbetar nu enligt uppgift med en tecknad satirisk komediserie med namnet ”Fake news”, vilket kan antas innebära att de vill äga ett varumärke med samma namn.

Breaking Games, företaget bakom det mycket populära och omtalade spelet ”Cards against humanity”, är också på jakt efter varumärket för att marknadsföra ett nytt spel baserat på idén om ”Fake news”. Det nya spelet är ännu inte färdigutvecklat men har redan en egen webbplats och förväntas tveklöst bli lika kontroversiellt som ”Cards against humanity”.

Den tredje kandidaten är något mer mystisk. Det finns få uppgifter om vilket företag det handlar om. Det enda CNN har avslöjat är att det är registrerat i ett hyreshus i Astoria, New York, och säljer T-shirts och andra klädesplagg med ”Fake news”-tryck.

Vem som till slut kommer att bli den lyckliga varumärkesägaren kan bara tiden utvisa. För det är just tiden som sätter käppar i hjulet för att säkra ett varumärke av det här slaget.

Ansökningsprocessen för att säkra ett varumärke tar ofta lång tid, ibland flera år. Även när processen är avslutad finns det heller inga garantier för att någon tillskrivs det önskade varumärket. Dessutom är det inte osannolikt att begreppet har tappat sin ”lysningskraft”, när beslutet väl tas.

Hur kan man då undvika den långa handläggningstiden för företag som vill säkra ett varumärke - eller åtminstone minimera riskerna? Är det ens möjligt? Svaret är ja.

Om ett av de tre företagen hade fått hjälp att på en gång ansöka om varumärket, så skulle den långa och tungrodda rättsliga processen kunnat undvikas. Nu har ”Fake news”-begreppet hunnit sprida sig och blivit så pass vedertaget, att en varumärkesregistrering av uttrycket blivit betydligt svårare att få igenom.

 

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt

8 comments

Skön ironi att hänvisa till uppgifter från CNN om ämnet fake news!

Varför?

Var det medveten satir att länka fake news maskinen fox?

Så länge det fria valet att själv välja vad som är sant eller falskt inte har ett allt för högt pris, kan man väl få kalla sig både Sanning och Fake News.

Sanning kommer alltid att stå i relation till tillgänglig fakta. Vara föränderlig. Utvecklas. Och tåla granskning. Den viktigaste värdemätaren.

Trump News och Fake News!

Nu råkar det ju vara så att USA har ett väsentligt annorlunda system för varumärken än Sverige, så det är knappast jätterelevant att dra slutsatser i ena landet från något som inträffat i det andra...

Fake News borde vara förbehållet regeringen.