Skip to content

Bluff-bolag som tvingat på pensionärer abonnemang via telefon döms i Patent- och marknadsdomstolen

Patent- och marknadsdomstolen dömer bolag som tvingat på pensionärer el- och telefonabonnemang via telefon. Ägarna riskerar stora vitesbelopp.

 

Patent- och marknadsdomstolen dömer två bolag som sålt el- och telefonabonnemang via telefon. Bolagen har tagit betalt för tjänster som konsumenterna inte beställt och lagt på otillåtna extraavgifter. 

Majoritet över 80 år
Konsumentverket har fått många anmälningar från missnöjda konsumenter som känt sig lurade av bolagen – majoriteten av dem över 80 år. Enligt Konsumentverket talar detta för att bolagen riktat in sig på pensionärer.

Även personer som anmält sig till det så kallade NIX-registret har blivit uppringda av bolagen. I de fallen har säljarna fortsatt att försöka övertala konsumenterna, trots att den uppringde försökt avsluta samtalet.

– Det är upprörande att höra hur säljarna har gått på de äldre. Många har inte kunnat freda sig, de har bett att få avsluta samtalet, men säljaren har bara fortsatt att pressa på. Trots att de uppringda inte har beställt något abonnemang har de fått en faktura på posten, säger Carolina Andersson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Överträdelser av marknadsföringslagen
Det ena bolaget döms nu i konkurs medan det andra döms för överträdelser av bland annat marknadsföringslagen.

Förutom att bolagen döms hålls dessutom personerna bakom bolagen ansvariga, varav en av dem har varit verksamma i båda bolagen.

Enligt domstolen måste de ansvariga personerna ha varit kunniga i de regler som gäller för marknadsföring via telefon eftersom de varit verksamma i flera bolag med liknande verksamhet. Trots kunskap har de inte agerat och försökt ändra på säljmetoderna. 

Enligt domen förbjuds nu både företagen och de båda personerna från att kräva betalning för en tjänst som konsumenten inte har beställt. De förbjuds att kontakta personer som har registrerat sin telefon i NIX-registret och de måste också lämna tydlig och korrekt information om ångerrätten och om eventuella avgifter och kostnader som tillkommer.

Avgifter och viten
Ett av bolagen har dessutom tagit ut en fakturaavgift och tagit förskottsbetalning trots att det är förbjudet i ellagen. Personen bakom det bolaget riskerar ett vite på en miljon kronor om domstolens förbud och krav inte efterlevs. Själva bolaget kommer att få betala en marknadsstörningsavgift på 120 000 kronor.

Det andra bolaget åläggs att betala en marknadsstörningsavgift på 350 000 kronor. Dessutom riskerar personerna bakom ett vite på en miljon kronor vardera om de bryter mot domstolens förbud och krav.

  • Tom Perski

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt

2 comments

Visar hur dåligt skyddade svenska konsumenter är. I praktiken får de inblandade inget straff.

Konsumenterna måste skyddas mot detta. T.ex alla "telefonavtal" måste bekräftas skriftligt av konsumenten inom 2 veckor för att bli bindande.
Det är inte skojarna, branschen eller näringsidkarna som ska skyddas, det är den svaga parten som ska skyddas!

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.