Skip to content

"Omgiven av hokuspokus... men det lär dröja innan artificiell intelligens når advokatbranschen"

Finansmannen Sven Hagströmer. Foto: Jens L´Estrade/TT

Finansmannen Sven Hagströmer har investerat miljoner i den så kallade on-line-juridiken. Avtal24 börjar nu "se spännande ut" men det har tagit lång tid. "Ännu har vi inte riktigt hittat nyckeln när det gäller att utnyttja nätet fullt ut. Det personliga mötet är fortfarande en viktig del av affären", säger Sven Hagströmer.

 

År 2010 var finansmannen Sven Hagströmer en av deltagarna i SVT:s ”Draknästet”. Programmets idé var att ett pärlband av entreprenörer presenterade affärsidéer för Hagströmer och fyra ytterligare investerare. Om idén ansågs vara god fanns möjlighet att få kapital från en eller flera av ”drakarna”.

I ett av programmen presenterade Magnus Stein och Anders Perméus från avtal24 sina tankar om framtidens digitala juridiska tjänster. Bolaget hade utvecklat en digital plattform för att ta fram olika former av avtal.

Hagströmer blev imponerad av duons dragning.

- När jag lyssnade på dem så tänkte jag att advokatbranschen borde stå näst i tur att förändras av internet, säger han.

- Jag brukar beskriva mig själv som tekniknörd. När jag 1993 var inne på nätet första gången, med mitt nya uppringningsmodem, så surfade jag sex timmar i sträck. Jag blev frälst omedelbart. Sedan dess har jag varit addicted. Internet gör livet så enormt mycket enklare för människor.

Hagströmer investerade i avtal24  i samband med ”Draknästet”.

- Advokatbranschen är till sin natur ganska konservativ och dessutom omgiven av hokuspokus. Alltihop är svårtillgängligt för gemene man. Gemene man är inte heller särskilt insatt i vardagsjuridiken.

- Om man lade över allt det här på nätet, och genom beslutsträd och liknande gjorde det enkelt att få fram färdiga avtal typ äktenskapsförord, överlåtelser av bostadsrätt och villa, ja vad du vill, så borde man kunna få ner kostnaderna kraftigt. Så resonerade jag när jag gick in i bolaget.

År 2015 sköt han till ytterligare två miljoner kronor.

- Det har tagit lång tid, men nu börjar avtal24 se riktigt spännande ut. Ännu har vi inte riktigt hittat nyckeln när det gäller att utnyttja nätet fullt ut. Det personliga mötet är fortfarande en viktig del av affären. Vi har kompletterat de enkla formulären och kontrakten med rådgivning per telefon.

Vad är nästa steg för avtal24?

- Den frågan önskar jag hade varit aktuell för flera år sedan. Det har gått mycket långsammare än vad vi tänkte oss. Vi trodde det här skulle vara något av att slå in öppna dörrar, men så har det inte varit.

Varför?

- Det är en fråga om tillvänjning. Juridik är vad man i Ica-butiken kallar för en sällanköpsvara. Köper hus gör man kanske vart tionde år, äktenskapsförord skriver man förhoppningsvis bara en gång. Att vara stamkund innebär kanske att man använder tjänsten en gång om året.

Sven Hagströmer jämför med den digitala banken Avanza, som han grundade vid millennieskifet.

- Många vill titta till sina pengar varje dag, eller i alla fall en gång i veckan. Där kan Avanza ligga top of mind på ett annat sätt.

Kan du tänka dig någon annan investering på det här området?

- Nej, i så fall hade jag redan gjort den. Som investeringsobjekt är advokatbyråer helt värdelösa. All kunskap sitter i huvudet hos advokaterna och kapitalbehovet är minimalt. 

Hur kommer digitaliseringen att påverka advokatbranschen?

- De enkla jobben ska avtal24 göra. På den höga kompetensnivå som advokaterna befinner sig blir det svårt att ersättas av en maskin... Artificiell intelligens har ännu inte nått advokatbyrånivån. Och det lär nog dröja.

Många säger att byråernas delägarsystem gör att det blir svårare att fatta beslut om långsiktiga satsningar. Som investerare, vad är din ryggmärgskommentar?

- Systemet är kanske bra. Det kan hur som helst inte vara så katastrofalt feltänkt eftersom ingen har prövat någon annan variant.

Hur mycket har du jobbat med advokatbyråer genom åren?

 - Nästan aldrig faktiskt.

Hur kommer det sig?

- Jag processar mig inte genom livet. Det är charmen med Sverige. Ett handslag räcker ofta. När vi skriver avtal är det max tvåsiffrigt antal sidor, inte tresiffrigt som i USA.

Har du något råd till advokatbranschen?

- Se inte avtal24 som konkurrens. Skräms inte av automatiseringen. Använd algoritmer och annat till de enkla jobben och se till att nivån höjs på de jobb som blir kvar.

 

Sven Hagströmers hårda kritik mot jämställdheten i advokatbranschen, hans erfarenheter av att vittna i HQ-målen och mycket mer i Legally yours stora intervju - här.

 

Peter Johansson/LY

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt

4 comments

Rättssystemet i stort ligger väl på den nivån som det övriga Sverige var på 1940-talet. Känns som en unken pilsnerfilm, kort o gott. Visst, lite IT-stöd har införts genom domstolarnas "modernare rättegång" m.m., men skit är skit även om du gör om det till IT.

AI är ljusår ovanför juridiken, i vart fall så länge de stockkonservativa perukmupparna är de som slutligen äger rätten att vränga lag efter eget gottfinnande.

Dummies för dumstollar?

Sven Hagströmer är en man med fötterna på jorden som bevisat att med ålder och erfarenhet utvecklar vissa skarpsinn, lyhördhet, ödmjukhet men också nyfikenhet trots jantelag vilar över landet från vattentäta skott som upprättats mellanmjölkens land. Har under många år hävdat polisen kan lära av vården men tanken var inte poliskåren skulle följa John med vården från dagens missnöje och gemensam närliggande systemkollaps. Däremot Svensk genomgår sjukvården en banbrytande teknikutveckling som helt nödvändig för att möta ökade krav på vård men också nya tjänster bl.a. behövs inte nödvändigtvis byggande fysiska sjukhus där bl.a. USA öppnat digitalt interaktivt sjukhus för en bråkdel av kostnader platsbyggda sjukhus i betong. Detta handlar om utveckling, nya tjänster där visas har väldigt svårt att förstå ex. nya möjligheter att rådfråga en läkare över internet för enkla åkommor som inte behöver fysiska läkarbesök och avlastar sjukvården är samma sak som du ringer 1177 och ber om råd men det är kostansfritt men här sker saker i rasande fart exempelvis viktigt för de som bor på landsbygd långt från sjukhus och läkare där alla inte nödvändigtvis behöver besöka sjukhus eller vårdcentral. Här borde finnas motsvarande goda möjligheter för advokater att utveckla nya interaktiva betaltjänster. Advokatbyråer har generellt dålig tillgänglighet, majoritet ägnar sig åt brottsmål och ofta men inte alltid infinner sig obehagskänsla som katten släpade in någon som satte sig ner och pinkande på finmattan. För i Janteland och utanförskapsbygget öppnar ingen nya dörrar ostraffat för gud nåde för den som lyfte blicken utanför Sverige och anförde goda exempel nej alla ska veta sin plats och vägen till hemresan t-banan (obs alltid varit min egen lyckas smed men samhällselit alltid förmågan att sparka nedåt, sry historisk svensk förlust) Sven Hagströmer är en begåvad man lyssna på Hagströmer:http://klassresan.aftonbladet.se/

Ja det är intressant vad utvecklingen kan föra med sig för olika yrkesgrupper.

Jag har nog länge varit en s. k bakåtsträvare. Jag kände mig hotad av det okända, det nya. Men jag har ändrat mig. Nuförtiden ser jag det nya och okända som stimulerande utmaningar istället. Framtiden är ju inte fastslagen utan bara vädrad Den formas allt eftersom och var och en kan ju delta efter eget intresse och erfarenheter.

Tvister borde passa perfekt för nya kanaler. Där förlikning blir gängse tillvägagångssätt. Där har ju domstol därför mindre betydelse och resurser besparas därför för alla inblandade.

När en tvist ska lösas är vikten av ett bestående avslut central.

Sen behöver varje part juridisk hjälp men också tilltro och begriplig information som kan justeras allt eftersom.

Fakta behöver förenklas och vara tydlig. Aldrig vara svävande eller alltför omfångsrik för att landa i människors medvetande.

En tvist som löstes genom förlikningsavtal format och uppställt på data har ju många fördelar. Det kan lätt ändras, når mottagaren omgående och kan använda sig av tydliggörande format och mallar utan större ansträngning. Bollar fram och tillbaka med lätthet.

Finner man säkra lösningar för tvister via nya kommunikationsarenor kan sedan andra mål beredas möjlighet att utvecklas för nya spelplanen, även de. Rättssäkerhet bör vara ledstjärnan

Det mesta går - om man vill.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.