Skip to content

200 000 svenskar i "abonnemangsfällor" - och få känner till sina rättigheter

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Över 200 000 svenskar har de senaste tre åren hamnat i så kallade abonnemangsfällor. Konsumenterna har tackat ja till dyra abonnemang som är svåra att komma ur och nu efterlyser Konsument Europa mer information om konsumenträttigheter i samband med köp via nätet.

 

- Fler konsumenter måste våga stå på sig när de får varor som de inte beställt eller lockas in i ett oönskat abonnemang, säger Konsument Europas chef Jolanda Girzl.

- De ska våga bestrida och inte betala direkt. Resultatet visar att vi fortfarande har mycket att göra gällande information och få konsumenterna att ta till sig den.

Svårt att komma ur avtalet
En "abonnemangsfälla" är ett erbjudande som verkar bra - ofta ska konsumenten få köpa en dyr produkt till ett billigare pris - men när man tackar ja och betalar med sitt bankkort tecknar man samtidigt en kostsam prenumeration, ett avtal som sedan är svårt att komma ur.

Enligt en undersökning som Sifo Kantar utfört på uppdrag av Konsument Europa och Konsumentverket beräknas 3,5 miljoner konsumenter ha drabbats i Sverige, Norge, Finland, Nederländerna, Belgien och Österrike.

Detta gör abonnemangsfällor till en mångmiljonindustri.

Resultatet från undersökningen visar också att de svenskar som drabbas har dålig koll på sina rättigheter när de väl har hamnat i en abonnemangsfälla.

Kan vända sig till banken
Till exempel väljer nästan var tredje konsument att betala när företaget kräver dem på pengar, trots att konsumenten anser sig lurad och inte velat teckna något abonnemang.

Dessutom visar undersökningen att enbart var fjärde svensk känner till att de kan vända sig till sin bank för att kräva tillbaka sina pengar genom kortreklamation.

De som faktiskt gör en kortreklamation är ännu färre: endast en av tio väljer att göra en kortreklamation och den genomsnittliga kostnaden för en abonnemangsfälla för svenska konsumenter är i dagsläget 570 kronor.

 

  • Tom Perski

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt

1 kommentar

Hade allas porträtt, hemadress och telefonnummer varit hemliga hade detta inte varit ett problem.

http://www.dagensjuridik.se/2017/05/alla-offentliganstalldas-bild-och-he...

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.