Skip to content

Verksjurist till SCB

SCB framställer och förmedlar statistik om Sverige för både nationell och internationell användning. Vi producerar objektiv och tillförlitlig statistik med hög kvalitet - att ligga långt framme inom metod och teknik är en del av vårt varumärke. Hos oss får du möjlighet att utvecklas i en god arbetsmiljö som kännetecknas av respekt för allas lika värde. Vi är ca 1400 medarbetare som arbetar i Stockholm, Örebro och som intervjuare runt om i Sverige. 

SCB erbjuder 

  • Intressanta och samhällsnyttiga arbetsuppgifter 
  • Arbetsuppgifter vars resultat ofta uppmärksammas i media 
  • Ett bra arbetsklimat och en god arbetsmiljö 
  • Möjligheter att kombinera privatliv och arbetsliv 
  • Goda förutsättningar till kompetensutveckling 
  • Möjligheter till utlandsarbete

Arbetsbeskrivning
Rättssekretariatet bistår myndighetens ledning i juridiska frågor och ger juridiskt stöd till samtliga avdelningar och enheter i specifika ärenden. Rättssekretariatet har det övergripande ansvaret för juridiska frågor inom myndigheten. Organisatoriskt är rättssekretariatet placerat på Generaldirektörens stab i Stockholm som leds av stabschefen. För närvarande består rättsekretariatet av fyra verksjurister och en administrativ handläggare.

SCB söker en verksjurist för tillsvidareanställning som vanligtvis inleds med 6 månaders provanställning.

Dina arbetsuppgifter kommer att vara att arbeta med beredningen av juridiska frågor inom myndighetens verksamhetsområde inklusive dess uppdragsverksamhet. I detta ingår att hantera löpande juridiska frågor om bl.a. personuppgiftshantering, användande av data, e-förvaltning, överklaganden och upphandlingsfrågor, att utarbeta och granska avtal och att författa och kvalitetssäkra texter. 

Arbetet har en bred förvaltningsrättslig inriktning men innefattar även juridiska frågor inom ramen för speciallagstiftning på exempelvis statistik- och uppgiftshanteringsområdet. 

Kvalifikationer
Vi söker nu en kvalificerad jurist som, förutom juristexamen (jur.kand.), har dokumenterad flerårig erfarenhet från juridiskt arbete i statlig förvaltning. Vi ser gärna att du har gedigen erfarenhet av registerlagstiftning, helst kopplat till statistik- och forskningsverksamhet, avtalsrätt, offentlighet- och sekretess och personuppgiftsbehandling i komplexa miljöer där olika aktörer samverkar samt har kunskaper kring arbetet med EU:s dataskyddsförordning.

Erfarenhet av juridiska frågor som rör digital informationshantering såsom e-förvaltning och upphandlingserfarenhet liksom erfarenhet från myndighet med uppdragsverksamhet är meriterande.

Du har analytisk förmåga, gott omdöme och är serviceinriktad. Det är viktigt att du är lösningsinriktad, har förmåga att ta initiativ och driva frågor framåt. Vi förutsätter att du både kan arbeta självständigt och samarbeta, att du har en god språkbehandling och att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift.

Eftersom avdelningen har övervägande kvinnliga medarbetare ser vi gärna manliga sökanden till tjänsten. 

Anställningens omfattning
Anställningsform:   Tillsvidareanställning
Omfattning:   Heltid
Tjänsten är en tillsvidareanställning som vanligtvis inleds med 6 månaders provanställning.
Tillsvidare.

Ansökan
Ansök senast:   2017-01-23
Referensnummer:   Dnr 2017/21
Välkommen att söka genom att: 

GÖRA ANSÖKAN 

Anställning
Antal annonserade arbetstillfällen:   1

Kontakt
Kontaktperson
Anders Ljungberg
Stabschef
010-479 46 15

Fackliga företrädare
Åsa Trankvill
SACO-S
010-479 44 76

Magnus Walestad
ST-SCB
010-479 44 18

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt