Skip to content

"De byråer som har schysst merchandise och är roliga arbetsgivare lockar oss juriststudenter"

Numera är det vanligt med så kallade arbetsmark-nadsmässor på de olika universiteten. I jurist-branschen är detta påtagligt - studenterna konkur-rerar om de bästa jobben och arbetsgivarna slåss om de bästa studenterna. Men vad är egentligen framgångsreceptet för att locka till sig de bästa nyexaminerade juristerna?

 

Nyligen arrangerades Kontaktdagen i Uppsala - en arbetsmarknadsmässa för juriststudenterna vid Uppsala universitet.

Sammanlagt 90 utställare fanns på mässan, varav cirka 40 affärsjuridiska byråer.

- Jag tror inte Kontaktdagen är en mässa där studenterna söker jobb, utan snarare en chans att se utbudet, få inspiration och att få prata med eventuella framtida arbetsgivare, säger Mary Ohrling, ordförande för Kontaktdagen.

- För arbetsgivarna handlar det om att marknadsföra sig och få möjlighet till att få fler kvalificerade sökanden.

Några av studenterna som besökte Kontaktdagen berättar vad som lockar:

- Ärligt talat tror jag marknadsföringen är viktig. Syns man inte finns man inte. Jag vill in i byråvärlden och jag tror vi studenter är ganska känslostyrda – de byråer som har schysst merchandise och som är trevliga och roliga arbetsgivare lockar oss studenter. Vi är nog ganska lättflirtade.

- Magkänslan är viktig. Jag blir mer lockad av en byrå med skön stämning än en byrå som har som signum att du måste ha alla AB. Där skulle jag inte vilja jobba.

Ordförande Mary Ohrling är inne på samma spår:

- Jag kan bara tala för mig själv, men mitt mål är att jag ska vilja gå till jobbet en måndagsmorgon med ett leende på läpparna. Hittar man ett sådant jobb tror jag man har hittat rätt, säger hon.

 

 

 

Nils Ivars

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt