Skip to content

Myndighet hotar dra Ryanair inför rätta - "ersättningar för förseningar ska betalas"

Brittiska luftfartsverket hotar att dra Ryanair inför rätta. Anledningen är att flygbolaget inte har be-talat ersättning till passagerare som råkat ut för förseningar. Det rapporterar den brittiska tidningen The Independent.

 

Civil Aviation Authority – den brittiska motsvarigheten till Luftfartsverket – menar att Ryanair har kringgått bestämmelser i EU-förordningen 261/2004. Enligt förordningen har resenärer laglig rätt till ersättning vid förseningar på över tre timmar.

Grundregeln är att ersättning ska betalas och det åligger flygbolaget att visa att det har förelegat extraordinära omständigheter för att bolagets betalningsskyldighet ska bortfalla. EU-domstolen har i två domar slagit fast att tekniska fel på flygplanet normalt inte utgör extraordinära omständigheter.

CAA uppmanar nu Ryanair att genast betala försenade passagerare den ersättning som de enligt förordningen har rätt till. Om Ryanair vägrar hotar myndigheten med att ta ärendet till brittisk domstol.

- Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att se till att passagerarna får det stöd de har laglig rätt till, under och efter trafikstörningen, säger CAA:s chef Andrew Haines till The Independent.

Ryanair har kallat till möte med CAA. Man hoppas att det ska gå att "reda ut de missförstånd som kan ha uppkommit i samband med gamla fall."

- Ryanair anpassar sig helt efter EU-förordningen 261 som är fundamental i vårt arbete med kundernas rättigheter, säger Fiona Kearns, chef för Ryanairs kundservice.

 

Foto: Shawn Pogatchnik/TT

 

 


  • Petter Danckwardt

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt