Skip to content

Fritt fram för telefonförsäljning till mobiler - KO förlorar i Marknadsdomstolen

Det är fritt fram att jaga nya kunder genom att ringa deras mobiltelefoner. Det slår Marknads-domstolen fast och pekar på att även mobiler numera kan "spärras" för säljsamtal i det så kallade NIX-registret. Konsumentombudsmannen förlorar därmed rättegången mot ett energibolag.

 

Enligt Konsumentombudsmannen vill 96 procent av konsumenterna inte bli uppringda av företag där man inte redan är kund och KO tycker därför att det är olyckligt att inte heller mobiler längre är "fredade".

 - Den nya domen ökar betydelsen av att man nixar sin mobiltelefon om man inte vill bli kontaktad av säljare, säger Gunnar Larsson, Konsumentverkets generaldirektör.

Konsumentombudsmannen, KO, stämde ett energibolag som marknadsfört sina produkter till konsumenter genom att ringa säljsamtal till deras mobiltelefoner.

"Borde aktivt säga ja"
KO ville att Marknadsdomstolen skulle förbjuda bolaget att kontakta konsumenter via mobilen om det inte finns ett etablerat kundförhållande mellan bolaget och konsumenten eller om konsumenten aktivt sagt ja till att bli kontaktad.

Enligt KO stred marknadsföringen mot god marknadsföringssed och branschregler från 2008.

Marknadsdomstolen konstaterar att det sedan februari 2014 är möjligt att registrera också mobiltelefonnummer i spärrtjänsten NIX-registret. Branschpraxis har därför ändrats så att det är numera är tillåtet att ringa till konsumenternas mobiler om dessa inte har registrerats.

Samma som vid fast telefoni
Marknadsdomstolen pekar också på att många konsumenter idag inte har någon fast telefon utan bara mobiltelefon.

Marknadsdomstolen skriver i sina domskäl:

"Visserligen kan, som KO anfört, marknadsföring genom påringning till mobiltelefon innebära att näringsidkare ringer till konsumenter när dessa befinner sig i en situation där det kan vara svårt att fatta ett välgrundat affärsbeslut. Att marknadsföring per telefon kan förekomma i en situation där den upplevs som oläglig är dock inte något som endast gäller vid påringning till mobiltelefon, utan även vid påringning till fast telefon."

Marknadsdomstolen fortsätter:

"Med hänsyn till den utveckling som ägt rum kan det enligt Marknadsdomstolens mening hållas för visst att de konsumenter som använder mobiltelefon, i samma utsträckning som vid fast telefoni, också kan ta ställning till om de vill ta del av en marknadsföring efter påringning till mobiltelefon och, i så fall, om de kan fatta ett välgrundat affärsbeslut i den situation de befinner sig." 

Domstolen slår därför fast att marknadsföringen är förenlig med god marknadsföringssed och lämnar därför KO:s talan utan bifall.



Foto: Erika Oldberg/TT

 

 

 


  • Alt-texten
    Veronica Hult
  • Jaqueline Balcer Bednarska

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt

5 comments

Så nu är det fritt fram att lura oss gamla. Sälja vad skit som helst och bluffa sig in i våra hem och ta allt vad vi har av värde.

Samma dag jag slutade jobba sade jag upp den mitt abonnemang till den gamla telefonen och köpte en moblitefon med kontantkort. Men ett nummer som bara ett fåtal har tillgång till.

Nu får jag inte ett enda ovälkommet samtal. Det välkomna är inte heller så många men det är smällar som man får ta.

Min sambo råkade i klorna på en oseriös pensionsförvaltare som ringde upp på hennes mobiltelfon när hon var´på sitt arbete i en situation där hon inte borde ha svarat. Det kostade henne femhundra kronor och en jäkla massa besvär att komma ur det utpressningsförsöket. Eller hellre sagt utpressningen. Jag är övertygad om att förvaltaren och indrivningsmannen är i maskopi med varandra. Det är väldigt många som tycker att det är obehagligt att bi hotade med eller av fogden. Man ska vara försiktigt. Särskilt med företag som har 'Svensk' eller 'Sveriges' med i företagsnamnet.

På sin tjänstetelefon får min sambo säljsamtal från ett par försäljare i veckan. Hon har lagt in deras nummer i telefonen så hon kan strunta i att svara när de dyker upp på skärmen. Det är tio femton stycken vid det här laget. Jag efterlyser en funktion på telefonen där man kan skicka alla sådana samtal rätt ned i slasken. Min sambo jobbar inte med upphandling. De får inte spärra sina tjänstelefonener.

Det skulle inte vara tillåtet att göra upp avtal över telefon. Det är inte så besvärligt att skicka över en handling per post. Då kan den drabbade titta igenom papprena i lugn och ro. Och gamla människor kan be någon anhöring om hjälp så de slipper råka ut för dessa lurendrejare. För lurendrejare är de allihopa. KO viker sig för lätt och Marknadsdomstolen företräder den organiserade brottsligheten. Även kallade entreprenörer.

En gång var det en dam som ringde och ville sälja kalsongabonnemang. Men det får jag berätta om en annan gång. Hon skulle aldrig ringa igen om hon så hade mitt nummer. Jag kommer inte ihåg vad företaget heter. Det är inte Svensk 'Kalsongsförmedling'.

ABF-PRO har mobilcirkelkurser. Jag funderar på om det gamla får lära sig hantera fiffel och båg. Jag måste fråga.

Många gamla har inte lärt sig att det heter 'fast telefon' och inte 'telefon'. Hur ska de kunna nixa när det inte ens vet vad det är för lur de talar i. Lyssnar gör de inte för då hade de nog inte sagt ja. Sedan tackar elbolaget för visat intresse och lägger på luren.

Nu kan du även spärra din mobil!

Ring 077 228 00 00 - gäller all telefoni, oavsett teknik så spärra din telefon för obeställda telefonsamtal i marknadsförings-, försäljnings- eller insamlingssyfte.

Att spärra din telefon kostar ingenting mer än samtalskostnader.

Här länkar till NIX-Telefoni
http://nixtelefon.org/
http://nixtelefon.org/2015/02/ett-nix-ska-vara-ett-nix-nu-skarps-reglerna/
Mvh.

Hur går till att spärra mobiltelefonen? Rent tekniskt menar jag. Jag vill inte spärra all telefoni - bara den jag inte vill ha. Om jag ansluter mig till Nix så måste jag väl lämna ut mitt abonnentnummer till dem? Det tänker jag inte göra. Det är ju som att bjuda in till fiffel och båg. Nej jag skulle vilja att telefonen huttar ner all mög i sopebingen.

Man skulle kunna ha en telefonpratare om säger som Torbjörn sa: "Ha en bra dag för faen" Han hade inga problem med telefonförsäljare. Torbjörn finns numera i en bättre värld där det saknas mobiltelefoner. Tror jag i alla fall.

Nix spärrar endast "telefonförsäljare" - inga andra samtal - och du kan tryggt lämna ditt telefonnummer som registreras direkt i en dator.
Det sker alltså ingen mänsklig kontakt, men om du ansluter dig till Nix måste du slå in ditt abonnentnummer och allt tekniskt och du slipper alla försäljare.

Annars kan du välja att slå på telefonsvararen, vilket alla mobiler har och då hör du vem som lämnar meddelande och väljer att antingen svara eller låta bli.
Om du sätter på telefonsvararen, så glöm inte att säga till de som brukar ringa, att de måste säga något så att du hör vem det är och då svarar du och om det är försäljare så svarar du inte.
Mvh.
PS. Har du abonnemang kostar det sannolikt mer i månaden än kontaktkort och om du byter till Comwiq kontant för 143 kronor i månaden, kan du behålla ditt telefonnummer och ringa hur mycket du vill i en månad.
Mvh igen!