Skip to content

SMS:a bakom ratten kan ge böter – på söndag skärps reglerna för mobilanvädning i trafiken

Från den första december skärps reglerna för att använda mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning under bilfärd. Utrustningen får bara användas om det inte påverkar körningen på ett trafikfarligt sätt.


Regeringen har beslutat om ändringar i trafikförordningen som gäller från och med den första december 2013.

Enligt de nya bestämmelserna får personer som kör motordrivna fordon bara använda kommunikationsutrustning, till exempel mobiltelefon och GPS, om det inte inverkar ”menligt på framförandet av fordonet”.

Det är med andra ord fortfarande tillåtet att använda mobiltelefon när man kör, men man måste göra det på ett trafiksäkert sätt.

– Att ta blicken ifrån trafiken mer än en till två sekunder innebär ett stort risktagande och orsakar tyvärr ett antal olyckor varje år. Ingen borde alltså exempelvis SMS:a vid bilkörning, säger Bengt Svensson, kommissarie och trafikansvarig på Rikspolisstyrelsen, i ett pressmeddelande.

Om en polispatrull uppmärksammar att en förare använder till exempel sin mobiltelefon och samtidigt kör på ett trafikfarligt sätt har de nu möjlighet att rapportera det. Det kan vara en förare som vinglar över mittlinjen, kör upp på trottoarkanten eller bromsar så häftigt i en kö att det finns risk för en olycka.

Tidigare har polisen bara kunnat rapportera den mer allvarliga kategorin vårdslöshet i trafiken, vilket i praktiken ofta kräver att en olycka redan har hänt.

– Nu har polisen ett verktyg för situationer där en olycka är nära, vilket vi inte hade tidigare. Det kan bidra till bättre säkerhet på vägarna. Vi hoppas också att de skärpta kraven har en avskräckande effekt så att bilförare blir mer försiktiga med mobilanvändning i trafiken, Bengt Svensson i pressmeddelandet.

Den som bryter mot bestämmelserna kan dömas till böter. Hur stort bötesbeloppet blir fastställs efter att de första rapporterade fallen har prövats i rätten. För en fällande dom krävs att den farliga manövern går att knyta till att föraren använde kommunikationsutrustning.

– Det kan ibland bli det svåra att bevisa eftersom polispatrullen måste se och göra bedömningen att det är till exempel en mobiltelefon som är orsaken till en olämplig eller farlig manöver i trafiken, säger Bengt Svensson i samma pressmeddelande. 

 

Foto: TT

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt