Skip to content

Mannheimer Swartling mest i medias rampljus - men Vinge finns i hasorna

Advokat Biörn Riese, Mannheimer Swartling
Advokat Biörn Riese, Mannheimer Swartling

Mediebarometern 2013. De största advokatbyråerna fortsätter att få mest uppmärksamhet. Men det finns uppstickare. Orsaken: Saabs konkurs. "Det stärker alltid ett varumärke att synas, säger Delphis Hans Bergqvist".

 

Mannheimer Swartling var den advokatbyrå som fick mest uppmärksamhet i medierna under 2012. 435 träffar, bland annat med fokus på styrelseordföranden Biörn Rieses utredning kring Telia Soneras trassliga affärer i Uzbekistan.

Vinge tar andraplatsen med 407 träffar. Sedan följer Lindahl med 360. På fjärdeplats finns Delphi med 249. En avgörande orsak till detta är Hans Bergqvist, insolvensrättslig expert och delägare vid byråns Göteborgskontor.

Som förvaltare av bilklassikern Saabs konkurs har han stått i medias fokus under året. Själv nådde han 410 träffar i undersökningen, i många av dessa har alltså även byråns varumärke nämnts.

Wistrands Anne-Marie Pouteaux, som delat uppdraget med Bergqvist, har också fått stor uppmärksamhet, 302 träffar. Även hennes byrå har exponerats men inte i lika hög utsträckning, 163 träffar enligt Mediebarometern.

Hans Bergqvist kommenterar undersökningen så här:

– Det stärker alltid ett varumärke att synas. Det har inte inverkat negativt. Under året har vi lyckats upprätthålla vår verksamhet i övrigt. Men det har krävt mycket arbete och resurser.

Han beskriver uppdraget som ovanligt:

– Det är i alla fall utan motstycke i min karriär. Saab är i det närmaste en nationalklenod. Vi var förberedda på att

det skulle bli en oerhörd massmedial uppmärksamhet. Därför la vi tidigt fast strategier för hur vi skulle hantera medias och allmänhetens önskemål. Det är ju alltid en avvägning vad man kan säga i en så här känslig process.

– Det är inte bara jag och Anne-Marie som utsatts för stor press från media. De, och andra intressenter, har belastat organisationen med tusentals mail och telefonsamtal. På så sätt har vi alla märkt av det.

Advokatbyråernas varumärken står emellertid i skuggan av revisionsbyråernas. Ernst & Young når omkring tre gånger så många träffar som Mannheimer Swartling. Revisionsjätten slutar på 1 324 omnämnanden under 2012. PwC och KPMG följer sedan på 953 respektive 704 träffar.

 

PETER JOHANSSON

Foto: Janerik Henriksson/Scanpix

 

 

Medierbarometern 2013: Stark press på rättssystemet - juristerna som syntes mest i media

Mest mediefokus på Thomas Olsson - "Det är rough justice som gäller. Så är vardagen"

Mannheimer Swartling mest i medias rampljus - men Vinge finns i hasorna

 

LISTORNA:

De är Sveriges mest exponerade advokater - hela listan från Mediebarometern 2013

De är Sveriges mest exponerade åklagare - hela listan från Mediebarometern 2013

De är Sveriges mest exponerade domare - hela listan från Mediebarometern 2013

De är Sveriges mest exponerade jurister i politiken - hela listan från Mediebarometern 2013

De är Sveriges mest exponerade advokatbyråer - hela listan från Mediebarometern 2013


Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt