Skip to content

Personligt varumärke – största konkurrensfördelen

Varumärkesstrategen Pia Lanneberg om vikten av ett starkt personligt varumärke för att ta sig fram i karriären.

Det har väl inte undgått någon att det hetaste karriärverktyget idag är DU. Ditt varumärke. Att vara kunnig räcker inte, det är en hygienfaktor. Det är inte vad du kan som avgör om du hamnar på dina kunders mentala shoppinglista, utan vad andra tänker och känner när de hör ditt namn. Du kan också se det som ditt rykte, det byggs över tid och blir så småningom synonymt med hur andra beskriver dig. 

Ofta får jag frågan om förmågan att marknadsföra sig själv påverkas av kön. Ja, jag tror det. Det beror på flera saker och en av dem är att kvinnor, generellt sett, är rädda att framhäva sig själva. Vi vill gärna vara duktiga och till lags. Vi tycker att det är obehagligt att marknadsföra oss själva och vill inte uppfattas som skrytiga. Jante, vårt svenska nationalhelgon, sitter på våra axlar och han är definitivt mer närvarande i det kvinnliga kollektivet än det manliga.

Många kvinnor tror också att om de ska utveckla sitt varumärke så innebär det att de måste vara en superkvinna eller låtsas vara en. Ingenting är längre från sanningen. Människor dras till människor som är äkta och vi upptäcker snabbt när något klingar falskt. Det handlar mer om att hitta essensen i sin personlighet och sedan marknadsföra just det.

Att vara tydlig är en förutsättning för att utveckla ett varumärke. Det innebär att du måste våga vara tydlig med vem du är, vad du kan och vad du står för.

Många kvinnor är stolta över att vara goda lyssnare, men att vara en bra lyssnare betyder inte att du förlorar din rätt att hävda en åsikt. De mest effektiva personliga varumärkena byggs av människor som vet både hur man lyssnar och hur man uttrycker sig på ett bra sätt som andra kan ta till sig.

För att lyckas på dagens dynamiska marknad behöver du vara synlig och känd för någonting. Du måste sticka ut från alla andra med liknande förmågor, kompetenser och erfarenheter. Och du måste använda det som särskiljer dig som fundament för att lyckas i ditt yrkesliv.

Att bygga sitt personliga varumärke är inget påhitt av reklambyråer eller företag, det är en medveten process som har funnits i urminnes tider. Ditt personliga varumärke påverkar din karriär, dina relationer och ditt liv. Du har två val – ge upp processen eller ta kontroll över den.

 

Tips för att utveckla ett starkt personligt varumärke

  •  Förstå dig själv. Vad är du bäst på och vad tycker du är allra roligast att göra? Definiera vad som är viktigt för dig och identifiera det som sticker ut, det som skiljer dig från dina konkurrenter.
  •  Hitta en mentor. Värva någon du beundrar och respekterar som kan ge dig feedback. Vilka egenskaper uppskattar din mentor hos dig? Vilka är dina starka sidor? Vilka områden kan du förbättra?
  •  Var konsekvent i alla avseenden. Tänk på att människor dras till varumärken de kan lita på, oavsett om det gäller bilar, tandkräm eller människor. Att vara konsekvent är nyckeln.
  • Ta kontroll över ditt digitala varumärke. Idag får vi ofta vårt första intryck av en person genom webben.  Var noga med vad du skriver och lägger upp på internet. Vi har alla hört om människor som har postat bilder och kommentarer som de sedan ångrat.
  • Gör en strategi, en pr-plan, för hur du ska stärka ditt varumärke. Hur kan du kan marknadsföra dig och genom vilka kanaler? Tänk på att nätverka och kommunicera. Gör din röst hörd i relevanta forum. Syns du inte så finns du inte.

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt