Skip to content

KO: ”Metro medverkansansvarig för den otillbörliga marknadsföringen i tidningen"

Metro Weekend
Metro Weekend

Konsumentverket, KO, vill att Metro ska förklara sig efter att ha publicerat en vilseledande annons för ett bantningspreparat i tidningen. 

Det var i början av september i år som annonsen - där Healthzone OÜ gör reklam för bantningspreparatet Algodril - ska ha publicerats i Metro Weekend. Det rapporterar Dagens Media.

I annonsen berättar en kvinna att hon gick ner i vikt med Algodril utan att varken träna eller ändra sin kost. Annonsen innehåller även en "före" och "efter"-bild samt information om hur man beställer olika kurer beroende på hur mycket man vill gå ner i vikt. Enligt Dagens Media sägs den starkaste kuren medföra en viktnedgång på 35 kilo.

Annonsen är vilseledande och otillbörligt, anser KO som dessutom menar att Metro har medverkansansvar. Något som endast utkrävs i de fall där det bör ha stått helt klart för tidningen, i det här fallet Metro, att annonsen var otillbörlig.

"Konsumentverket anser även att bolaget vid ett minimum av kontroll av annonsen borde ha upptäckt att denna var vilseledande och att man genom att låta införa den i tidningen är medverkansansvarig för den otillbörliga marknadsföringen", skriver Konsumentverket i sin bedömning enligt Dagens Media.

Metro ska lämna in ett yttrande till Konsumentverket senast den 3 oktober. KO kommer därefter att ta ställning till om ytterliga åtgärder ska vidtas.

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt