Skip to content

Lufthansa ignorerar ARN:s beslut i 63 procent av fallen

Flygbolaget Lufthansa är nästan lika dåliga som Ryanair på att följa ARN:s rekommendationer.

Lufthansa ignorerar 63 procent av besluten om ersättning till passagerare, medan Ryanair struntar i hela 65 procent av besluten.

Ett av fallen då Lufthansa vägrat betala kompensation rör en familj som enligt ARN är berättigade till ersättning om 3 600 euro för att ha blivit strandsatta i Frankfurt i två dagar när de var på väg till Sudan. ARN anser att Lufthansa enligt EU:s regler är skyldiga att betala. Men Lufthansa delar inte den uppfattningen:

- Vi har följt en del rekommendationer från ARN och en del har vi inte följt. När vi inte följt rekommendationerna har vi ansett att händelsen inte faller inom ramen för EU-regelverket om att passagerarna ska kompenseras. Vi har ansett att rekommendationen inte följer EG-förordningen 261 och att det faller utanför Lufthansas ansvar, säger Lufthansa Europas presschef och talesperson Aage Duenhaupt till SVT.

Det är ingen nyhet att Lufthansa ignorerar ARN:s rekommendationer. Tidningen Råd & Rön, som ges ut av intresseorganisationen Sveriges Konsumenter, har haft flygbolaget på sin ”Svarta lista” över företag som inte följer ARN:s beslut i flera år.

På Svarta listan återfinns även flera andra flygbolag såsom British Airways, China Air, Continental Airlines, Easyjet, Finnair, Malmö Aviation, Ryanair, Thai Airways och Virgin Atlantic.

Pålitligare är bolag som SAS, KLM, Norwegian och Air France, som kompenserat kunder i samtliga fall där de fällts av ARN.

 

 

 

Foto: Scanpix

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt