Skip to content

Pampers vinner blöjtvist - Liberos reklam vilseledande

Företaget bakom blöjmärket Pampers yrkade vid marknadsdomstolen att konkurrenten Libero skulle förbjudas vid vite om 2 miljoner kronor att använda viss marknadsföring av sina blöjor.

Libero hade bland annat uttryckt att de inte ansåg att blöjor bör innehålla lotion, blekmedel eller parfym och svarat på sin egen fråga, ”varför är liberoblöjor bättre än andra blöjor?”.

Pampers menade att Libero underförstått misskrediterar andra blöjmärken och att reklamen var vilseledande.

Libero menade dock att man varit sanningsenlig och hänvisade bland annat till ett oberoende test som utsett en av Liberos blöjor till den bästa.

Marknadsdomstolen finner att Liberos marknadsföring varit vilseledande då den underförstått hänvisat till att lotion i blöjor skulle vara dåligt, något som det inte fanns belägg för.

Då testet som företaget hänvisade till inte omfattat alla blöjmärken och inte heller testat de parametrar som Libero sedan använt i sin marknadsföring anser marknadsdomstolen att marknadsföringen gällande den ”bästa blöjan” varit vilseledande.

Libero förbjuds nu därför vid vite om en miljon att använda en rad olika påståenden, framförallt att Libero inte använder parfym, lotion eller blekmedel i sina blöjor.

Libero åläggs att stå Pampers rättegångskostnader.

 

Foto: Libero

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt