Skip to content

Ryanair framställde kvinnor som sexobjekt i kalender – fälls av RO

Ryanair som marknadsfört flygresor i en kalender med bilder på lättklädda kvinnor fälls nu av Reklamombudsmannen för könsdiskriminering. Kvinnorna framställs som ”rena sexobjekten”, skriver RO i sitt beslut.

Det var i slutet av november förra året som en privatperson kontaktade Örebro Rättighetscenter angående de kalendrar som flygbolaget Ryan Air har gett ut de senaste åren.

Privatpersonen menade att det fanns flera bilder i kalendrarna som var missvisande och kränkande mot kvinnor.

2012 års kalender innehåller bland annat en rad bilder där en eller flera kvinnor poserar utmanande i underkläder. På en bild ligger till exempel en kvinna i ett cocktailglas och i en annan poserar en kvinna i kaninöron, nätstrumpbyxor och korsett. De flesta av bilderna marknadsför resor till olika städer i Ryanairs utbud.

Örebro Rättighetscenter, som bland annat arbetar förebyggande mot könsdiskriminerande reklam, valde att anmäla kalendern vidare till Reklamombudsmannen.

- Kalendern visar upp en stereotyp och skev bild av kvinnor. Det är en mycket oansvarig typ av marknadsföring som bidrar till att cementera bilden av kvinnor som sexuella objekt, säger Linda Höglin, verksamhetsansvarig på Örebro Rättighetscenter, i ett pressmeddelande.

Reklamombudsmannen går nu på Rättighetscenters linje och konstaterar att reklamen är könsdiskriminerande.

Reklamombudsmannen finner att kvinnorna på bilderna helt saknar samband med den marknadsförda produkten flygresor. De framställs som rena sexobjekt på ett sätt som kan anses kränkande för kvinnor i allmänhet”, skriver Reklamombudsmannen i sitt beslut.

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt