Skip to content

MD: Smarteyes och Synsam förbjuds vid vite att använda vilseledande reklam

Smart Eyes yrkade i Marknadsdomstolen, MD, att Synsam skulle förbjudas att använda symboler med ”Bäst i test” och fraser som ”Bästa kompetensen som marknaden kan erbjuda” i sin marknadsföring.

Synsam gjorde i genkäromål gällande att Smart Eyes annonser felaktigt gett sken av att dess glasögon varit billigast i 2011 års test trots att förhållandet mellan pris och kvalitet inte berörts.

MD finner att Synsam inte visat att det test som bolaget använt sig av är representativt för progressiva glasögon. Därmed har symbolen ”Bäst i test” varit vilseledande.

I fråga om frasen ”Bästa kompetensen som marknaden kan erbjuda” yttrar domstolen att den som påstår sig vara bäst på något måste kunna visa att så är fallet, och att det inte räcker att visa att ingen annan är bättre.

Yttrandet anses, enligt rätten, ge uttryck för mer än bara en målsättning. Och då Synsam inte inkommit med någon bevisning som stödjer påståendet anses det ha varit vilseledande och ovederhäftigt.

Domstolen finner dock att uttrycket ”En riktig optikergaranti” varit vederhäftigt. Detta då konsumenten ges rätt att byta glasögon samt rätt till ersättningsvara vid skada som inte följer av lag.

Avseende genkäromålet finner MD att påståendet varit vilseledande. Detta med anledning av att annonsen ger sken av att jämföra pris och kvalitet och då testbolaget medgett att testet inte omfattat någon prisvärdering.

MD förelägger därigenom Synsam att vid vite av totalt tre miljoner kronor upphöra med de vilseledande påståendena. Smart Eyes förbjuds likaså att marknadsföra sina varor och tjänster på det sätt som skett vid vite om en miljon kronor.

Fotomontage: Bilder från Scanpix

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt