Skip to content

Spetskompetens viktigare än golfrundor när chefsjurister väljer advokat

Vad vill chefsjurister och andra köpare av juridiska tjänster egentligen få ut av en advokatbyrå? Ja, att äkta spetskompetens och konkret affärsnytta går före sociala tillställningar och golfrundor framkom vid ett seminarium som nyligen arrangerades av nätverket SWAN.

Skapa dig en nisch och marknadsför din spetskompetens.

Visa intresse för bolagets verksamhet och demonstrera affärskunskap.

Håll kontakt med bolagsjuristerna genom att tipsa om ny lagstiftning.

Det var några av de konkreta råd som de nära 80 advokaterna fick av inköpare av juridiska tjänster, de flesta chefsjurister, vid seminariet.

Bolagsjuristerna ville helst bli kontaktade av advokater med en tydlig spetskompetens som kunde visa på en specifik fråga där de kunde underlätta bolagsjuristernas vardag. Seminarier och nyhetsrapportering efterfrågades i högre grad än sociala tillställningar som luncher och golfrundor.

Sammantaget var intrycket att inköparna vill ha en kontakt som ger konkret affärsnytta och att de är betydligt mer svårflörtade när det gäller allmänna trevare, skriver Stockholms handelskammares skiljedomsinstitut. 

Trots att somliga påstår att det blir allt vanligare med formella upphandlingar var det inget som bekräftades av den här panelen. Den vanligaste metoden för upphandling av juridiska tjänster verkar fortfarande vara framförallt direktupphandling på rekommendation och tidigare kontakter.

Av betydelse för valet av advokatbyrå är vilken spetskompetens som söks och byråns anseende men också till viss del pris. Däremot så är byråns organisation eller nivå på jämställdhet inte frågor som påverkar byråvalen särskilt mycket.

SWAN ett nätverk som riktar sig till kvinnor som jobbar med, eller är intresserade av, skiljeförfaranden.

 

 

Foto: Scanpix

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt