Skip to content

Polisen vill förbjuda studentflak vid Sergels torg

Studentflaken, som varje år för med sig personskador och förstörelse, körs inte sällan längre än vad som är tillåtet. När flaken samlas vid Sergels torg hindras exempelvis ambulanser från att komma fram. -  Polisen ser mellan fingrarna, säger C-G Wrangel, trafikchef vid polisen i Stockholm.

Normalt sett är det otillåtet att färdas på flak eller släp.

- Det finns ett undantag mot förbudet och det är vid korta och tillfälliga transporter för karneval- och studenttåg, säger C-G Wrangel.

Enligt Wrangel innebär korta och tillfälliga transporter ett fåtal kilometer, även om det inte finns någon exakt angivelse.

 - Vi är väl medvetna om att studentflaken åker längre än ett fåtal kilometer men där ser vi lite mellan fingrarna, säger han.

- Det finns dock regler som måste följas, bland annat får man köra max 20 km/h och det måste finnas robusta skyddsräcken på studentflaket.

Därtill ska säten och bänkar sitta fast, och passagerarna ska kunna kontakta föraren direkt genom ett tillförlitligt kommunikationssystem ifall något skulle inträffa. Polisen är ute på skolor och säkerhetskontrollerar flak inför färd, men enligt Wrangel arbetar polisen i Stockholm inte annorlunda under studentdagarna.

- Nej, vi arbetar precis som vanligt. Det är omöjligt för oss att stoppa och kontrollera alla studentflak, vi gör istället stickprov.

Ambulanser hindras av flaken

 I Stockholm är området runt Sergels Torg en av de mest populäraste och trafikerade platserna under studentdagarna.

- Det har eskalerat under de senaste tio åren. Några dagar är värre än andra, då många skolor går ut och alla ska in till stan och åka runt Sergels torg, säger Wrangel.

Han berättar att det som mest har varit 150 studentflak vid Sergels Torg samtidigt, och att flaken då stoppar upp trafiken och hindrar ambulanser från att komma fram.

- Om polisen fick bestämma skulle det inte vara tillåtet att köra vid Sergels Torg.

-  Det fanns förslag på att begränsa den här trafiken på grund av trafiksäkerhetsproblemen, men politikerna ansåg att problemet finns under en så begränsad tid.

Mycket olyckor

- Det förekommer en hel del olyckor varje år tyvärr, säger Wrangel.

- Oftast har då skyddsräckena inte varit tillräckligt robusta och gett vika vid start eller vid inbromsningar. Det har även hänt att ekipage vält när alla studenter stått på samma sida av flaket.

Wrangel poängterar dock att det inte endast är studenter som skadas.

-  Det är också djur, fordon och andra människor som exempelvis får flaskor kastade på sig från studentflaken säger han.

Trots störningar i den allmänna ordningen är det inte vanligt att ungdomar omhändertas.

-  Det är relativt ovanligt att vi omhändertar studenter för berusning på allmän plats. De är så många och det är så omfattande att det vore en omöjligt att bura in alla som åker berusade på flak.

Intresset för studentflak ökar

Enligt Wrangel har antalet studentflak ökat kraftigt de senaste tio åren.

-  Några dagar är värre än andra, då många skolor går ut samtidigt. Det kan vara 7-10 stora gymnasieskolor som går ut samma dag med cirka 30-40 flak från varje skola.

Något som också blivit allt vanligare är så kallade studentkryssningar där passagerarna är ungdomar som ska ta studenten. Målgruppen i kombination med fri tillgång till taxfri kan enligt Erik Forsell, närpolischef på Östermalm, leda till olika brott såsom misshandel, våldtäkt och skadegörelse.

Polisen har inte rätt att vara med på plats på studentkryssningarna - det är rederiernas egna vakter och säkerhetspersonal som ser till att ordningen ombord upprätthålls. Polisen vill se bättre kontroll ombord i form av exempelvis högre priser i baren och att tillgången till taxfri begränsas till enbart hemresan.

Janis Pauvlus, kommunikationschef på Tallink Silja, däremot anser att rederiet har en bra kontroll över ordningen även om han medger att det är omöjligt att ha en hundraprocentig kontroll.

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt