Skip to content

Tvångsrakning inte ok enligt RO

Babyliss reklamfilm med Magnus Samuelsson och Dogge Doggelito visar ett beteende som "i verkligheten inte hade varit godtagbart", anser Reklamombudsmannens opinionsnämnd.

Reklamfilmen utspelar sig på ett gym där Magnus Samuelsson, känd som världens starkaste man, testar den nya rakmaskinen "Babyliss Easy Cut" genom att tvångsraka en annan man.  I reklamfilmen förekommer även rapparen Dogge Doggelito.

Personen som anmält reklamen anser att "man ska vara snäll om man är stark". I sitt brev till RO anförde anmälaren också att en liknande tvångsrakning i verkligheten skulle resultera i en polisanmälan:

"Om någon skulle fånga denne på gymmet och klippa dennes hår för att testa en klippmaskin skulle händelsen hamna hos polisen".

Reklamombudsmannens opinionsnämnd fäller nu reklamfilmen.

"Att humor används gör dock inte alltid att framställningen blir godtagbar. Den skämtsamma och överdrivna handlingen – att en mycket stark man tar tag i en annan man, trycker ned honom mot sitt knä och klipper av honom håret samtidigt som den nedtryckte mannen ropar nej och yttrar halvkvävda rop – visar ett beteende som i verkligheten inte hade varit godtagbart", skriver Opinionsnämnden. Två ledamöter är skiljaktiga.

Ulf Bork, marknadschef på Empire som säljer Babyliss i Sverige, beklagar att anmälaren har missuppfattat reklamfilmens budskap samtidigt som han är förvånad över att detta har kunnat ske.

– Jag blir lite ledsen av att någon hade missuppfattat det, det fanns inte i vår tankesfär. Magnus Samuelsson är ganska folkkär och känd som stor, stark och snäll. Filmen är ju också överdriven på ett sätt som gör att man inte borde kunna missförstå den, säger Bork till Dagens Media.

  • Alt-texten
    Anna Persson

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt